7

ساخت نانو کاتالیست سبز در دانشگاه مراغه

  • کد خبر : 1342
  • 10 مرداد 1398 - 8:42
نانو کاتالیست سبز برای کنترل فرآیند تولید دارو در دانشگاه مراغه ساخته شد.
پژوهشگر شیمی دانشگاه مراغه گفت : این نانوکاتالیست حاصل بخشی از همکاری چند ساله پژوهشگران گروه شیمی دانشگاه مراغه با گروه‌هایی از چین و استرالیا در آزمایشگاه تحقیقاتی و بین‌المللی «دی. آی. سی. پی» است.
صادق رستم‌نیا افزود : نانوکاتالیست مغناطیسی ساخته شده در فرآیند تولید دارو ، به سادگی از فرآیند خارج می‌شود و در نتیجه محصول نهایی خلوص بالایی خواهد داشت.
وی گفت: ترکیبات آهن در آب اکسیژنه به طور عمده مسیر تولید رادیکال را پیش می‌گیرند که به آن فنتون می‌گویند که می‌تواند در یک مسیر بالقوه در برخی فرآیندهای شیمیایی مانند اکسایش مواد و تصفیه به کار رود.
پژوهشگر شیمی دانشگاه مراغه ادامه داد: در این طرح ترکیبی هوشمند ساختیم که ترکیب حاوی آهن و نیتروژن بوده که گروه‌های عاملی روی آن قرار دارد.
رستم نیا افزود : به دلیل وجود آهن درهسته FeO3، این ساختار با میدان مغناطیسی برهم کنش دارد و ما از همین نقطه شروع کردیم، به این ترتیب که با تولید یک کامپوزیت مغناطیسی که می‌تواند شبیه فنتون عمل کند، اکسایش سولفیدهای ارگانیک به صورت انتخابی به سولفوکسید متناظر انجام می‌شود.
وی افزود : نکته کلیدی این کار تحقیقاتی آن است که تمرکز اصلی در حوزه کاتالیست و مبتنی بر فناوری شیمی سبز و مغناطیسی است، در واقع نقطه قوت این فناوری قابل بازیافت بودن و در نتیجه کاهش هزینه و مقدار مصرف کاتالیزور است و چون فرآیندها در سطح نانوساختار انجام می‌شوند، سرعت بیشتری خواهند داشت.
این ساختار که در صنایع تبدیلی دارویی قابل استفاده است در حد چند گرم ساخته شده و قابل افزایش است و به‌کارگیری این کاتالیست در تهیه کاتالیزورهای سبز با کاربردهای محیط زیستی گام بعدی این طرح است.
این طرح حاصل تلاش‌های گروه تحقیقاتی هیات‌علمی گروه شیمی در سال ۱۳۹۸ و یک گروه تحقیقاتی از کشور چین است.
نتایج این کار در Journal of Colloid and Interface Science با ضریب ۶ منتشر شده است.
لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=1342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.