14

تولید نانوپوشش ضد خزه برای محافظت از بدنه کشتی‌ها

  • کد خبر : 1994
  • 02 آذر 1398 - 18:59
تولید نانوپوشش ضد خزه برای محافظت از بدنه کشتی‌ها
پژوهشگران ایرانی موفق شدند نانو رنگی برای کشتی های اقیانوس پیما تولید کنند که مانع تشکیل خزه روی بدنی کشتی ها می شود.

به گزارش اراده نیوز؛محققان شرکت دانش‌بنیان نانورنگ‌ها و پوشش‌های اقیانوس آبی توانستند یک پوشش هوشمند هیبریدی بر پایه فناوری نانو تولید کنند که می تواند بدون استفاده از بایو سایدها  به عنوان یک پوشش دوست دار محیط زیست و سازگار با اکو سیستم دریا از چسبیدن خزه ها بر روی سطوج جلوگیری کند.

به گفته مدیرعامل این شرکت کاربرد این محصول به عنوان رنگ بر روی انواع سازه‌ها در محیط‌های دریایی اعم از اسکله‌ها، شناورهای سطحی و زیرسطحی، نظامی و سازه‌های کنار ساحلی است.

وی افزود:این شرکت، به منظور تولید نانوپوشش رهاکننده خزه، پس از طی مراحل آزمایشگاهی از جمله طراحی، آزمایش و ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی و انجام تست‌های لازم، اقدام به انجام تست‌های میدانی در دو دوره زمانی به مدت بیش از ۵ سال  کرده و در ادامه خط تولید صنعتی این محصول را راه‌اندازی کرده است.

رییسی  با بیان اینکه استفاده از نانوذرات در این پوشش‌ها موجب بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی آن از جمله مقاومت به سایش و خواص کششی می‌شود ،تاکید کرد:نانوپوشش‌ها و رنگ‌های رهاکننده خزه (FRC) این شرکت با حداقل عمر ۵ ساله، دارای عمر مفید بالاتر نسبت به سایر سیستم‌های رایج پوششی هستند و به دلیل دارا بودن خاصیت آب‌گریزی و خواص کششی بالا و سطحی صاف در مقیاس نانومتری، عملکرد و خواص سطحی مشابه پوست بدن کوسه و دلفین را دارا هستند.

وی با اشاره به اینکه نانوپوشش‌های رهاکننده خزه تولیدی شرکت نانورنگ‌ها و پوشش‌های اقیانوس آبی، پوشش‌های هوشمندی بوده که دارای سطحی صاف و لغزنده و اصطکاک کم هستند یادآور شد: این نانوپوشش‌ها در مقایسه با پوشش‌های غیرنانویی ضدخزه دارای مزایایی بیشتری از جمله عدم وجود هر نوع بایوساید در درون پوشش، کاهش مصرف سوخت شناور، عدم افت سرعت شناور، کاهش میزان خوردگی، افزایش سرعت و راندمان شناور و همچنین تعداد عملیات داکینگ کمتر شناورها و کشتی‌ها هستند.

رییسی اظهار کرد:هنگامی که یک کشتی در محیط دریا قرار می‌گیرد به‌وسیله موجودات متنوع دریایی از جمله خزه‌ها پوشیده می‌شود. خزه بستن بر روی سطح کشتی‌ها و تاسیات دریایی سالانه هزینه‌های زیادی را به این صنعت تحمیل می‌کند و مشکلات فراوانی را به‌وجود می‌آورد و همچنین چسبیدن خزه به بدنه کشتی‌ها به مرور زمان باعث خوردگی و کاهش طول عمر بدنه کشتی می‌شود.

وی ادامه داد:برای جلوگیری و کنترل چسبیدن خزه‌ها بر روی این سطوح استفاده از پوشش‌های ضدخزه می‌تواند راهکار مناسبی باشد که برای انتخاب آن‌ها باید به موارد مختلفی توجه کرد، در برخی از این پوشش‌ها از مواد مضر شیمیایی و سمی استفاده می‌شود که آثار زیان‌باری بر محیط‌زیست دریایی دارد، در این بین فناوری نانو با تولید رنگ‌های دوست‌دار محیط‌زیست راهکاری مؤثر ارائه کرده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد:شرکت نانورنگ‌ها و پوشش‌های اقیانوس آبی، به‌عنوان تولیدکننده رنگ‌های دریایی دانش‌بنیان کشور، طراح انواع پوشش‌های نوین صنعتی و پرایمرهای ضدخوردگی نظیر زینگا، پوشش‌های هیبریدی و نانومحلول‌های شستشوی سطح با حداقل عمر ۱۵ ساله، موفق شده است چندین اختراع در زمینه پوشش‌های هوشمند و نانوهایتک دریایی و صنعتی و نانوکوانتوم به ثبت برساند.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=1994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.