3

تشخیص نشت آب در ساختمان با فناوری نانو

  • کد خبر : 2462
  • 07 اسفند 1398 - 18:48
تشخیص نشت آب در ساختمان با فناوری نانو
محققان حسگری ساخته اند که با استفاده از فناوری نانو نشت آب در ساختمان را به سادگی تشخیص می دهند.

این حسگر ارزان قیمت با استفاده از فناوری‌نانو انرژی خود را تامین می‌کند و  بی‌نیاز از باتری بوده و می‌تواند نشت آب در ساختمان را تشخیص داده و درصورت قرار گرفتن در معرض رطوبت هشدار آن را به تلفن همراه ساکنان ارسال کند.

جرج شاکر، از دانشگاه واترلو می‌گوید: یکی از مسائل مهم در آسیب به ساختمان‌ها، فقدان حسگر به مقدار کافی در سازه‌ها است که دلیل این امر، هزینه بالای این حسگرها است. هزینه بسیار پایین این حسگرها به ما این امکان را می‌دهد که تعداد بیشتری از این حسگرها را در ساختمان مستقر کنیم.

وی افزود: نشت آب، علت اصلی خسارت به املاک و آپارتمان‌ها، دفاتر و سازه‌های مختلف است که در نهایت هزینه زیادی را به بیمه و صاحبان ساختمان تحمیل می‌کند. این حسگر جدید از جنس نیکل بوده و قطر آن ۵ میلی‌متر است. در این حسگر از نانوذرات استفاده شده است، زمانی که نانوذرات خیس می‌شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد که الکتریسیته کافی برای تامین انرژی یک سامانه رادیویی بی‌سیم را تامین می‌کند و در نتیجه می‌توان شرایط محیطی نظیر دما و رطوبت را با این سامانه اندازه‌گیری کرد.

وی  ادامه داد: این رادیو بی‌سیم و دیگر حسگرها روی یک بورد قرار گرفته‌اند که ابعاد کل سامانه تشخیص رطوبت در حد سه سانتی‌متر می‌شود. علاوه‌بر ارزان بودن، این حسگر جدید سازگار با محیط‌زیست است؛ پس از استفاده، قابل تنظیم مجدد بوده و می‌توان آن را در محیط‌هایی با دسترسی‌های غیرمستقیم و دشوار قرار داد.

شاکر می‌گوید: ما معتقدیم که این فناوری پتانسیل برای حل چندین مشکل مهم را دارد.

اخبار مرتبط:

حمایت از مالکان ساختمانهایی که متقاضی بهینه سازی انرژی هستند

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2462

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.