15

ساخت دوربین‌ تب‌سنج برای کنترل کرونا در اماکن عمومی

  • کد خبر : 2497
  • 14 اسفند 1398 - 18:58
ساخت دوربین‌ تب‌سنج برای کنترل کرونا در اماکن عمومی
محققان یکی از شرکت های دانش بنیان با توجه به نیاز و شرایط کشو توانستند دوربین تب سنج برای کنترل کرونا در اماکن عمومی ساخته و به نهادهای عمومی تحویل دهند.

 مجری سازنده دوربین‌ تب‌سنج گفت: این تیم مجموعه‌ای از چند شرکت فعال است که در حوزه‌های الکترواپتیک، طراحی و ساخت ابزار و تجهیزات الکترواپتیکی، مخابرات و الکترونیک و ساخت و طراحی قطعات نیمه رساناها تحقیق و مطالعات انجام می‌دهد.

رامین خوئی  با بیان اینکه این شرکت در مدت زندگی ۲۵ ساله خود دستاوردهای متعددی داشته است، اظهار کرد: از جمله این دستاوردهای می‌توان به طراحی و ساخت کامل سیستم‌های الکترواپتیکی و لیزر ساخت دوربین‌های حرارتی یا دوربین‌های مادون قرمز اشاره کرد.

خوئی با اشاره به جزئیات طراحی و ساخت دوربین‌های مادون قرمز، توضیح داد: به طور کلی اجسام از خود طیف الکترومغناطیسی تابش می‌کنند که این طیف الکترومعناطیسی در درجات و طول موج‌های متنوعی هستند.

این محقق با تاکید بر این که اجسام در طیف مشخصی تابش حرارتی دارند که در طیف مشخص الکترومغناطیسی قرار می‌گیرند، خاطر نشان کرد: ‌چشم انسان هرگز قادر به دیدن این تابش نیست ولی این تابش در اجسام، بدن انسان و همه موجودات و همه موادی که در طبیعت هستند وجود دارد.

به گفته وی با آشکارسازی این تابش حرارتی می‌توان به اطلاعات بسیار زیادی از جسم یا موجود مورد نظر دست یافت.

مجری این طرح ادامه داد: کار دوربین‌های حرارتی، آشکار سازی اختلاف درجه بین نقاط مختلف یک جسم است؛  بخش‌های مختلف بدن انسان از سر تا انگشتان پا دارای درجات حرارتی متفاوتی است، از این رو اگر با استفاده از دوربین‌های حرارتی به بدن انسان نگاه شود، مجموعه‌ای از نقاط کمرنگ و پررنگ دیده می‌شود که این نقاط کمرنگ و پررنگ ناشی از اختلاف دمایی هستند که آشکار سازی شدند.

خوئی اضافه کرد: تصور عموم بر این است که دوربین‌های حرارتی، میزان درجه حرارت را اندازه گیری می‌کند که تصور درستی نیست چرا که می‌توان با کالیبره کردن این اختلاف و توزیع حرارتی را تبدیل به درجه حرارت کرد.

این دانش آموخته دکتری رشته مهندسی طراحی اپتیک دانشگاه سن پترزبورگ روسیه با بیان اینکه از این فرآیند در دوربین‌های حرارتی تب سنج استفاده کردیم، خاطر نشان کرد: ما در طراحی دوربین‌های حرارتی، با پردازش تصویر می‌توانیم با دقت خوبی، دمای مختلف جسم را اندازه گیری و تبدیل به درجه حرارت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این دوربین در این شرکت طراحی و ساخته شده است، تاکید کرد: طراحی و ساخت دوربین‌های تب سنجی و نرم افزار نویسی آن با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اجرایی شده که اجرای این طرح در مدت یک تا دو روز انجام شده است.

خوئی یکی از مسایل مهم در شناسایی افراد مبتلا به کرونا ویروس را اندازه گیری تب دانست و یادآور شد: بر اساس تاکیدات مسوولان سلامت در زمان شیوع این ویروس، در صورتی که فردی دارای دمای بدن بالایی باشد، مشکوک به ابتلا به این بیماری است و ما با طراحی و ساخت این دوربین می‌توانیم با پردازش اختلاف دما نقاط مختلف بدن اندازه گیری کنیم.

این محقق با اشاره به مزایای اندازه گیری درجه حرارت دما نسبت به روش‌های سنتی، گفت: این دوربین‌ها به صورت آنلاین و با سرعت بالا اقدام به اندازه گیری درجه حرارت می‌کند. از این رو در مناطق شلوغ مانند ایستگاه‌های مترو، بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها می‌توان به راحتی از آنها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در صورتی که فردی در میدان دید دوربین‌های حرارتی قرار گیرد، درجه حرارت آنها مشخص می‌شود و در صورتی که فردی دچار تب باشد، آلارمی ارسال می‌شود که دمای بدن فرد مورد نظر از حد نرمال بیشتر است و می‌توان فرد را از جمعیت خارج کرده و اقدامات پزشکی را برای او انجام داد.

خوئی افزود: دوربین‌های حرارتی تب‌سنج مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و قرار است از این دوربین تحویل نهادها و ارگان‌های مربوطه داده شود.

وی در خصوص استفاده از این دوربین‌ها بر روی ربات‌ها و پهپادها برای شرایط شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد: از آنجایی که این دوربین‌ها به صورت آنلاین است و بدون دخالت انسان ماموریت‌های تعیین شده را اجرایی می‌کند، در صورتی که ربات‌های آن موجود باشد این امکان وجود دارد که دوربین‌ها به همراه ربات‌ها کاربردی شوند.

خویی در پاسخ به این سوال که در صورت کاهش شیوع ویروس کرونا، چه کاربردهایی می‌توان از این دوربین انتظار داشت، گفت: کاربردهای این دوربین‌ها بسیار زیاد است به گونه‌ای که از آن می‌توان در صنایع برق به عنوان عیب یاب کابل‌های فشار قوی، در صنایع خودرو به عنوان تستر نشتی اتاق‌های رنگ و یا برای نشتی کوره‌ها بهره برد.

این محقق اضافه کرد: علاوه بر آن در ارگان‌هایی که در زمینه‌های تامین و صرفه جویی انرژی فعال هستند، می‌توان از این دوربین‌ها استفاده کرد. این دوربین‌ها قادر به یافتن نقاط اتلاف انرژی در ساختمان‌ها هستند و با انجام تغییرات در این نقاط می‌توان از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها جلوگیری کرد.

به گفته مجری طرح، ابعاد این دوربین‌ها از سال ۲۰۰۰ میلادی کوچک شده و از این طریق توانسته وارد زندگی مردم شود و کاربردهای خود را پیدا کرده است.

خوئی اساس کار دوربین‌های حرارتی تب سنج را مادون قرمز ذکر کرد و افزود: تابش حرارتی در طیف الکترومغناطیسی دارای طول موج است و آشکارسازهای این دوربین می‌توانند این طول موج‌های مشخص را آشکار کنند و توزیع حرارتی را پیدا می‌کنند و این توزیع حرارتی نشان می‌دهد که کدام بخش از جسم دارای حرارات بالا و کدامیک حرارت کمتر است.

وی ابراز امیدواری کرد که این نوع دوربین‌ها بتواند در حوزه‌های مختلف و در زندگی مردم، کاربردهای خود را بیابد.

 

اخبار مرتبط:

دانش‌بنیان‌ها به میدان مبارزه با کرونا می‌آیند

کرونا با عزم فعالان زیست‌بوم نوآوری در هم می‌شکند

فراخوان ستاد زیست فناوری برای تولید کیت تشخیص کرونا

انعقاد قرارداد تولید ۵ میلیون ماسک با شرکت‌های دانش‌بنیان

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2497
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.