8

طرح ایجاد پارک‌های تخصصی علم و فناوری در کشور

  • کد خبر : 2735
  • 23 فروردین 1399 - 18:35
طرح ایجاد پارک‌های تخصصی علم و فناوری در کشور
سرپرست دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم از طرح ایجاد پارک‌های تخصصی علم و فناوری در کشور خبر داد.

دکتر کشمیری با بیان اینکه در نظام نوآوری یک نوآوری منطقه‌ای و یک نوآوری بخشی داریم افزود: نظام منطقه‌ای به معنای تشکیل پارک‌ها در استان‌ها است و نوآوری بخشی نیز به مفهوم ایجاد پارک‌های تخصصی مثل پارک علم و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
وی افزود: ما در بخش منطقه‌ای به تعداد کافی پارک‌ علم و فناوری ایجاد کرده‌ایم اما در حوزه بخشی ایجاد پارک‌های تخصصی را در دستور کار داریم که بر اساس آن پارکهای تخصصی در زمینه های مختلف مانند نفت، کشاورزی و … ایجاد می شود که اگر بخش‌های مختلف اقتصادی نیز علاقه‌مند به ورود به ایجاد زیرساخت این پارکها باشند باشند، آماده همکاری هستیم.
قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در امور فناوری خاطرنشان کرد: سیاست ما این است که اگر تقاضایی برای تاسیس پارک در بخش‌های تخصصی ارائه می‌شود سریع در دستور کار قرار گیرد که پشتوانه اصلی این پارک‌های تخصصی نیز آن وزارتخانه یا بخش مربوطه خواهد بود.
کشمیری درباره تعداد پارک‌های علم و فناوری فعال در کشور نیز گفت: امروز بیش از هشت هزار شرکت دانش بنیان و واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری مستقر شده‌اند و حدود ۶۰ هزار نفر نیز در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند.

سرپرست دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم درباره نحوه تعامل پارک‌های علم و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور تصریح کرد: یکی از مخاطبان صندوق نوآوری همین شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری هستند و در واقع این شرکت‎ها بهره‌بردار خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری بشمار می‌آیند، اما کاری که ما در وزارت علوم با صندوق نوآوری آغاز کردیم این بود که نگاهمان را توسعه بخشیم، لذا بسته اختصاصی و ویژه‌ای برای حمایت از پارک‌های علم و فناوری در صندوق نوآوری در نظر گرفته شد.

بر اساس این بسته اختصاصی، پارک‌ها به عنوان یک عنصر منطقه‌ای، شریک کاری صندوق نوآوری در زیست بوم فناوری آن منطقه می‌شوند به عبارت دیگر هر کدام از شرکت‌های مستقر در پارک ارتباطی علاوه بر اینکه با صندوق نوآوری در ارتباط است، پارک‌ها نیز یکسری مسئولیت‌هایی را در قبال این شرکت‌ها بعهده می‌گیرد که از جمله این مسئولیت‌ها کمک به صندوق نوآوری در حوزه توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان و فناور است.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از راهبری و نظارت بر صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌ها از طریق پارک‌های علم و فناوری انجام می‌شود، افزود: با تدبیری که در دوره جدید هیات عامل صندوق نوآوری اندیشیده شد و با استفاده از ظرفیت‌های کاری صندوق‌های پژوهش و فناوری، امکان سرویس‌دهی صندوق نوآوری به شرکت‌های فناور که لزوما مجوز دانش بنیان هم ندارند و در پارک‌ها مستقر هستند فراهم شد.
وی درباره تاثیرگذاری پارک‌های علم و فناوری در توسعه اکوسیستم فناوری درکشور، گفت: بخش بزرگی از کیک نوآوری و فناوری در استان‌ها سهم پارک‌های علم و فناوری است. به طور مثال در همین مسئله کرونا با تدبیر صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک‌های علم و فناوری به پیشقراولان مقابله با ویروس کرونا در حوزه فناوری تبدیل شدند. در واقع پارک‌ها هستند  که مخاطب مجامع استانی و ملی در بحث کرونا شده و سررشته بحث را دست گرفته‌اند.
قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در امور فناوری درباره نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه اقتصاد دانش بنیان و فعال‌تر شدن اکوسیستم فناوری در کشور، گفت: پارک‌ها از جمله زیرساخت‌های عصر مبتنی بر دانایی هستند. با ورود به توسعه کشور مبتنی بر دانایی، یکسری زیرساخت‌های جدید در بحث اقتصاد و توسعه شکل گرفت که پارک‌های علم و فناوری از جمله آنهاست.

کشمیری تاکید کرد: وظیفه اصلی پارک‌های علم و فناوری حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور و کمک به آنها برای تجاری‌سازی محصولاتشان است.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی درباره تعداد پارک‌های علم و فناوری فعال در کشور یادآور شد: در حال حاضر حدود ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور داریم که بخشی از آنها پارک‌های استانی هستند و تعدادی از این پارک‌ها نیز وابسته به دانشگاه‌ها هستند. همچنین یک پارک وابسته به بخش خصوصی داریم و دو پارک نیز زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2735

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.