12

آمادگی ایران برای صادرات تولیدات کرونایی شرکت‌های دانش بنیان

  • کد خبر : 2901
  • 17 اردیبهشت 1399 - 14:25
آمادگی ایران برای صادرات تولیدات کرونایی شرکت‌های دانش بنیان
رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آمادگی صادرات ۱۰ درصد تولیدات مرتبط با تشخیص و مقابله با ویروس کرونا شرکت‌های دانش بنیان کشورمان خبر داد.

مهدی قلعه نوی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قبل از آغاز سال ۹۹ با شیوع ویروس کرونا در کشور فراخونی را منتشر کرد مبنی بر این که شرکت هایی که توان ساخت کیت های تشخیصی به روش های مختلف برای مقابله با ویروس کرونا را دارند، اعلام کنند.

وی اضافه کرد: با شیوع این ویروس شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه تجهیزات پزشکی کار می کردند به دلیل ناشناخته بودن این ویروس شروع به فعالیت بر روی تشخیص آن کردند و با حمایت های مالی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کیت های مورد نیاز تولید و وارد بازار مصرف شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک سری از کیت ها قابلیت صادرات دارند اما با توجه به این که ظرفیت مصرف بالایی در کشور وجود دارد و هنوز وزارت بهداشت تعداد نیاز قطعی را اعلام نکرده است، این کیت ها فقط برای مصرف داخل تولید می شود در مقابل کیت های تشخیصی آنتی بادی که بیشتر برای تشخیص افراد در زمینه این که به این بیماری قبلا دچار شده اند یا خیر آمادگی صادرات وجود دارد.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر ۱۰ کشور در نامه رسمی اعلام نیاز برای دریافت این کیت کرده اند که روند صادرات آن در حال انجام است، تاییدیه وزارت بهداشت در این خصوص دریافت شده و در حال انجام مراحل نهایی و آماده صادرات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: درخواست هایی از کشورهای اروپایی، هند، عمان در این زمینه دریافت کردیم که کارهای مقدماتی آن  در حال انجام است که در صورت تامین نیاز داخل این صادرات انجام می شود.

قلعه نوی یادآور شد : در صورت اجازه وزارت بهداشت ما آمادگی داریم ۱۰ درصد توان تولید شرکت های دانش بیان را در این زمینه صادر کنیم. این فرصتی است برای شرکت ها که بازار خود را توسعه دهند، ایران هم از لحاظ تولید محصولات برای مقابله با کرونا و نیز سلامت وضعیت مناسبی نسبت به خیلی از کشورها دارد اما سیستم سلامت کشور در این زمینه یک مقدار سختگیرانه و به نوعی می توان گفت خوب عمل می کند.

تعریف پروژه مشترک کرونایی با دو کشور

وی در زمینه همکاری های بین المللی و فعالیت های علمی و فناوری برای مقابله با ویروس کرونا هم گفت: با کشورهای مختلف ومتخصصان ایرانی داخلی و مقیم خارج و حتی متخصصان خارجی اعلام آمادگی کرده ایم که هر کدام پروژه تحقیقاتی در این زمینه دارند و در این زمینه کار می کنند اعلام کنند که کار مشترک انجام دهیم.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم وفناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری بیان کرد: الان با دو کشور به صورت رسمی فعالیت های تحقیقاتی خود را آغاز کرده ایم و درمرحله تعریف پروژه هستیم.

ایجاد فرصت از شرایط بحرانی کرونا

قلعه نوی ادامه داد: حتی در خصوص صادرات دیگر اقلام مرتبط با مقابله با ویروس کرونا از قبیل ونتیلاتور، دستگاه های ضد عفونی کننده و تجهیزات ساخت ماسک آمادگی داریم، ما به هر حال به دلیل اینکه در شرایط تحریم زیر ساخت های خوبی را ایجاد کردیم، به همین خاطر در مواقع بحران عکس العمل های خوبی داریم، ما می توانیم سریع خود را بازسازی کنیم واز شرایط بحرانی فرصت ایجاد کنیم.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.