8

تبدیل دی اکسید کربن به سوخت و تجزیه پلاستیک با نانواسفنج‌ها

  • کد خبر : 3320
  • 13 مرداد 1399 - 9:56
تبدیل دی اکسید کربن به سوخت و تجزیه پلاستیک با نانواسفنج‌ها
محققان موسسه تحقیقات بنیادی تاتا در بمبئی هند، توانستند نانواسیدهای جامدی با ساختار اسفنجی را تولید کنند که دی اکسید کربن را مستقیما به سوخت تبدیل کرده و ضایعات پلاستیکی را به هیدروکربن‌های تشکیل دهنده آن تجزیه می‌کند.

به گزارش اراده نیوز،اسیدهای جامد از ضروری‌ترین کاتالیزورهای ناهمگن هستند که توانایی تبدیل اسیدهای مایع را از طریق فرایندهای شیمیایی مهم مانند شکستن زنجیره هیدروکربنی و آلکیلاسیون دارند.

محققان با استفاده از دو نوع اسید جامد شامل زئولیت‌های کریستالی و آلومینوسیلیکات‌های بدون شکل، نانوذراتی با ساختار اسفنج مانند تولید کردند که هم دارای خاصیت اسیدی زیاد و هم دارای سطح تماس وسیع هستند و قادرند واکنش‌های شیمیایی تجزیه پلاستیک و تبدیل دی اکسید کربن به دی متیل اتر را که نوعی سوخت محسوب می‌شود، با سرعتی قابل توجه، حجم بالا و پایداری مطلوب به‌گونه‌ای پیش ببرند که از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه باشد.

تغییرات آب و هوایی شدید ناشی از افزایش قابل توجه دی اکسید کربن در اتمسفر و تجمع حجم عظیمی از ضایعات پلاستیکی در آب‌های زمین دو پیامد ناگوار فعالیت‌های انسان در چند قرن اخیر است که تا کنون راه حل مناسبی برای مدیریت آن‌ها شناسایی نشده است. اما تبدیل مستقیم دی اکسید کربن به سوخت و تجزیه پلاستیک به هیدروکربن‌های تشکیل دهنده آن که به عنوان مواد اولیه صنعتی کاربرد دارند، می‌تواند هر دو مشکل را به صورت همزمان حل کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

اخبارمرتبط:

تولید ماده تیونیل کلرید توسط محققان پارک علم و فناوری گلستان

بازیابی فلزات سنگین از پسماند لامپ‌های ال ای دی با روش فروشویی زیستی

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=3320

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.