10

رویدادهای نجومی نیمه دوم مرداد ۹۹

  • کد خبر : 3467
  • 20 مرداد 1399 - 9:17
رویدادهای نجومی نیمه دوم مرداد ۹۹
ملاقات ماه با سیاره بهرام و هم نشینی آن با اورانوس و خوشه پروین، بارش شهابی برساوشی، آغاز حرکت برگشتی سیاره اورانوس و قرارگیری ماه و سیاره تیر و ستاره قلب الاسد در یک دایره از مهم‌ترین رویدادهای نجومی نیمه دوم مرداد ۱۳۹۹ هستند.

به گزارش اراده نیوز،سعید حسین مردی کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سیاره تیر امروز ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد در فاصله زاویه ای ۰.۰۶ درجه ای جنوب شرقی خوشه کندو قرار گرفت و ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه ماه به ملاقات سیاره بهرام رفت و در فاصله زاویه ای ۰.۷۱ درجه ای در جنوب شرقی سیاره بهرام قرار می گیرد و ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه ماه در اوج قرار گرفته و فاصله آن با زمین ۶۳.۴۵ برابر شعاع زمین می شود.

او ادامه داد: خورشید هم فردا (دوشنبه ۲۰ مرداد) ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه وارد صورت فلکی شیر می شود و ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه سیاره ناهید در فاصله زاویه ای ۴.۴ درجه ای جنوب خوشه ستاره ای  M۳۵ قرار می گیرد.

او افزود: ماه نیز روز سه شنبه ۲۱ مرداد ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بامداد با سیاره اورانوس هم نشین می شود و در فاصله زاویه ای ۳.۳ درجه ای در جنوب شرقی این سیاره قرار می گیرد و ساعت ۲۱ و ۱۷ دقیقه ماه در وضعیت تربیع آخر می رود.

این کارشناس یادآور شد: چهارشنبه ۲۲ مرداد یک روز بعد از تربیع آخر، بارش شهابی برساوشی را خواهیم داشت و در اوج این بارش ۱۱۰ شهاب در ساعت مشاهده می کنیم. ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه این روز ماه در ۶.۴ درجه ای جنوب شرقی خوشه پروین قرار می گیرد.

حسین مردی تصریح کرد: روز پنج شنبه ۲۳ مرداد ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بامداد سیاره ناهید در فاز dichotomy قرار گرفته یعنی نیمی از آن روشن و نیمی از آن تاریک بوده و به شکل D درمی آید؛ ساعت ۴و ۳۰ دقیقه بامداد این روز سیاره ناهید در بیشترین فاصله زاویه ای غربی از خورشید قرار گرفته بطوریکه جدایی زاویه ای آن از خورشید ۴۵.۸ درجه است. ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه این روز ماه در فاصله زاویه ای ۳.۹ درجه ای شمال ستاره چشم گاو قرار داشته و ۷۱ درجه از خورشید جدایی زاویه ای دارد.

به گفته او  جمعه ۲۴ مرداد ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه ماه در گره فزاینده قرار می گیرد و فردای این روز یعنی شنبه ۲۵ مرداد ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه ماه در فاصله زاویه ای ۰.۵۹ درجه ای جنوب شرقی خوشه M۳۵ قرار می گیرد. ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه این روز سیاره اورانوس حرکت برگشتی خود را آغاز می کند.

سیارات خارجی منظومه شمسی حرکت جالبی به نام حرکت رجوعی یا برگشتی در آسمان انجام می‌دهند که به نظر می‌رسد سیاره ناگهان متوقف شده، برمی‌گردد، باز توقف می‌کند و دوباره به مسیر اصلی خود باز می‌گردد. این حرکت فقط در اجرام خارجی منظومه شمسی (سیارات مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون و دیگر اجرامی که خارج از مدار زمین قرار دارند) دیده می‌شود و دلیل آن، سرعت نسبی در حرکت دورانی است.

حسین مردی همچنین گفت: شنبه ۲۵ مرداد ماه به ملاقات سیاره ناهید رفته و در فاصله زاویه ای ۴ درجه ای شمال این سیاره در آسمان مشاهده می شود. یکشنبه ۲۶ مرداد ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه سیاره تیر در شمالی ترین ارتفاع از صفحه دایره البروج قرار داشته و ساعت ۱۹ و ۳۰  دقیقه ماه در فاصله زاویه ای ۸.۱ درجه ای جنوب ستاره کاستور قرار می گیرد.

او ادامه داد: دوشنبه ۲۷ مرداد ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ماه به ملاقات ستاره پلوکس رفته و در فاصله زاویه ای  ۴.۵ درجه ای جنوب این ستاره مشاهده می شود.   همچنین در روز دوشنبه ۲۷ مرداد دو روز قبل از ماه نو بارش شهابی «کاپای قو» را داشته که در اوج این بارش ۳ شهاب در ساعت مشاهده می شود.

او افزود: ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه این روز سیاره تیر در مقارنه خارجی با خورشید قرار داشته و ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه ماه در فاصله زاویه ای ۱.۹۹ درجه ای شمال و شمال شرق خوشه کندو مشاهده می شود.

حسین مردی گفت: چهارشنبه ۲۹ مرداد ساعت ۷ و ۱۱ دقیقه ماه نو خواهیم داشت و ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه ماه در فاصله زاویه ای ۲.۷۰ درجه ای شمال و شمال شرق سیاره تیر قرار می گیرد. ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه این روز ماه و سیاره تیر و ستاره قلب الاسد داخل دایره ای به قطر ۴.۰۴ درجه ای قرار می گیرند. ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه این روز ماه در ۴.۱ درجه ای شمال و شمال شرق ستاره قلب الاسد قرار می گیرد.

او  خاطر نشان کرد: پنج شنبه ۳۰ مرداد نخستین روز از سال ۱۴۴۲ قمری است و ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه این روز سیاره تیر در فاصله زاویه ای ۱.۲۷ درجه ای شمال و شمال شرق ستاره قلب الاسد قرار می گیرد. جمعه ۳۱ مرداد هم ساعت ۱۵ و ۲۸ دقیقه ماه در وضعیت حضیض قرار گرفته و فاصله آن از زمین ۵۷ برابر شعاع زمین می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=3467

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.