8

تولد یک مرکز نوآوری؛گشایش کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم

  • کد خبر : 3479
  • 21 مرداد 1399 - 8:25
تولد یک مرکز نوآوری؛گشایش کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم
«کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم» با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گشایش یافت. مکانی متروک و بدون استفاده که اکنون به مرکزی برای پرورش ایده‌ها تبدیل شده است تا با فعالیت حدود 50 شرکت دانش‌بنیان در فاز نخست آن اقدامات فناورانه شتاب گیرد.

به گزارش اراده نیوز،این مجموعه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در فضای بالغ بر ۱۷ هکتار افتتاح شده است. یک مجموعه خصوصی از فعالان فناور این منطقه از سال ۱۳۹۵ تحقیق خود را برای تاسیس این مرکز آغاز کردند و طرح خود را برای ایجاد کارخانه ای برای نوآوری و شتابدهی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارئه دادند.

این طرح در حال حاضر به مرحله بهره برداری رسیده است و شرکت ها و هسته های فناور منطقه در حال ثبت نام برای استقرار در آن هستند. سوله های این مرکز در فضای بالغ بر ۶٠ هزار متر ساخته شده است. ۱۲ هزار متر فونداسیون آماده نیز برای ساخت سوله های جدید در زمین های کارخانه  نوآوری و شتابدهی دیهیم وجود دارد.

تولد یک مرکز نوآور از دل کارخانه تعطیل شده

پیش از این یک کارخانه چوب بری در این محل قرار داشت که در سال ۱۳۸۹ تعطیل شد. بنیانگذاران این کارخانه چوب بری تصمیم گرفتند که این مکان را به کارخانه نوآوری و شتابدهی تبدیل کنند. این کارخانه نوآوری به صورت تخصصی در حوزه کشاورزی و تجاری سازی محصولات دانش بنیان و فناور این حوزه فعالیت می‌کند. ۴ دانشگاه در مناطق همجوار این کارخانه نوآوری مستقر است که بستر مناسبی را برای تامین منابع انسانی فناور فراهم کرده است.

کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم در منطقه پاکدشت قرار دارد و ۲ میلیون نفر از ساکنان مناطق اطراف کارخانه از خدمات آن استفاده خواهند کرد.دام و طیور، هوشمند سازی ماشین آلات کشاورزی، اینترنت اشیا با تمرکز بر حوزه کشاورزی و ربات های کشاورزی از جمله حوزه های است که تیم های فناور مستقر در این مرکز در آن فعالیت می‌کنند.

حوزه سموم و بذر 

ایجاد یک نمایشگاه دائمی برای محصولات تولید شده از جمله برنامه های کارخانه نوآوری و دیهیم برای آینده است. این مرکز همچنین بخشی از فعالیت های خود را به تحقیق بر روی فناوری های مرتبط با سموم کشاورزی و بذر اختصاص داده است. ۴سوله نیز به افتتاح خط تولید و مونتاژ محصولات اختصاص می یابد. مساحت سوله های ویژه تولید ۲٠ هزار متر است.

ایجاد کارگاه

همچنین کارگاه های نیز مانند کارگاه آهنگری در این مرکز تاسیس می شود. در فاز سوم  توسعه،  دو هکتار از زمین های کارخانه به کشت گلخانه ای اختصاص می‌یابد.

راه اندازی فاز اولیه کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم با تخصیص  ۲۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام گرفته است.بنیاگذاران این کارخانه اعلام کردند که در نظر دارند برای حمایت مالی از تیم های مستقر در نظر دارند که یک صندوق مالی تخصصی تاسیس کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازه زمانی شش ساله اخیر صدها مرکز مشابه نوآوری و شتابدهی و پارک علم و فناوری در سراسر کشور ایجاد کرده است.

اخبارمرتبط:

تمدید مهلت ثبت‌نام چالش‌های نوآوری در مصارف کشاورزی تا ۲ شهریورماه سال جاری

ارائه خدمات ۴۲ شتابدهنده و مرکز نوآوری به شرکت‌های خلاق

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=3479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. با سلام ، یکی از اشکالات اساسی ثبت اختراعات نخبگان کشور از سال ۱۳۹۲ تا کنون :
    اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید است ولی مراجع و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند !

    در این خصوص یکی از متقاضیان به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کرده‌است :
    کارشناس محترم با سلام، اینجانب بشخصه اعتقادی به روند مارکسیستی و وارداتی اداره اختراعات که با قانون اساسی کشور در تضاد می‌باشد ندارم. بر فرض مثال اداره ثبت پرونده متقاضی را در مجموع به حداقل ۵۰ مرجع ارسال کند و پرونده ۳ ماه در هر مرجع طبق قانون توقف کند تا یکی از این مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوری قرار دهند، این یعنی اتلاف وقت چیزی حدود ۸ سال و پرداخت هزینه چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان. در حال حاضر ۱۱ مرجع در پرونده‌های قبلی اعلام کرده‌اند داور متخصص ندارند!. اولا بعد از ۸ سال پرونده به چه درد متقاضی می‌خورد؟، دوم اینکه اگر متقاضیان بخواهند ۳۰ اظهارنامه با این روند ثبت کنند یه چیزی حدود ۹۰۰ میلیون باید هزینه کنند (بنظر شما امکان ثبت اختراع به صورت غیر مستقیم از اینجانب سلب نشده‌است ؟)، ایا بعد از اینکه سند را دریافت کردم همین دولت (قوه مجریه) این هزینه را می‌تواند طی فرآیندی به اینجانب برگرداند (به قول دوستمون خود سند اختراع ۵ کیلو روغن نباتی ارزش دارد ؟)، یا قرار است متقاضی در جامعه رها شود ؟. در اداره شما مردم دو دسته هستند برخی با سرمایه‌های خود اختراع ثبت می‌کنند برخی با دارایی‌های خود. اشخاصی که با دارایی خود اختراع ثبت می‌کنند مثل اعضا هیئت علمی، اشخاصی که به بدنه آزمایشگاه و پژوهشگاه‌ها متصل هستند، این افراد هر هزینه ای بابت اختراع انجام می‌دهند دولت طی فرآیندی این هزینه را به آن‌ها برگشت می‌دهد یا از طریق گرنت دانشگاهی یا از طریق پژوهش تولید. یعنی این وسط فقط پول جابجا می‌شود و کسی ضرر نمی‌کند. دسته دوم کسانی هستند که با سرمایه‌های خود اختراع انجام می‌دهند مثل افراد که مدارک عالیه دانشگاهی دارند مشغول کار هستند اما به بدنه دولت وصل نیستند، این افراد تحت هر شرایطی اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آن‌ها هم سرمایه خود را از دست داده‌اند و هم دارایی خود را که همان اختراع می‌باشد. چون این افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول یک مرحله بیشتر برای فرایند ثبت انرژی صرف کنند، این روند به صورتی طراحی شده که به مرور زمان قشر متوسط جامعه که ابزار تولید را در اختیار دارد منحل خواهد شد و کاپیتالیسم رخ خواهد داد و …
    https://ipm.ssaa.ir/ENQ/List

  2. تا آنجاکه ما میدانیم در سایر کشورها اقتصاد دانش بنیان یعنی مثلا شرکت سونی اریکسون میاد با دوتا دانشگاه صحبت میکنه یا خودش یک دانشگاه و مرکز اموزش تاسیس میکنه بعد بیانه صادر میکنه که هرکسی بتونه فاند یا پذیرش دانشگاه مارو بگیره در همین کمپانی سونی اریکسون مشغول کار میشه این چنین کشوری میتونه ادعا کنه که اقتصاد دانش بنیان داره . نه اینکه در ایران شما با کنکور وارد دانشگاه بشید بعد طی فرایندی یک مدرک بگیرید و دنابل کار بگردید بعد اخرش در یک حیطه دیگه مشغول کار شوید این اسمش اقتصاد دانش بنیان نیست . برای اقتصاد دانش بنیان داشتن نیاز به سیاست گذاری است که مقدمه آن همین وزارت علوم می باشد . صنعت باید دانشگاه ایجاد کنه چون شرکت نیاز به متخصص داره نه اینکه دانشگاه شرکت تاسیس کنه ! دانشگاه که نیازی به تولید نداره . متاسفانه در سال ۹۲ در مبحث ثبت اختراعات که این قوانین تصویب شده یا نمایندگان ان زمان هیئت علمی بودند یا با دانشگاه ها رابطه مستقیم داشتند چون از نظر مبانی اسلام خود اختراع یک دارایی است و نه یک فعالیت علمی !

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.