10

آغاز اجرای فاز پایلوت اعطای گرنت جوانه در ۵ استان

  • کد خبر : 3835
  • 11 شهریور 1399 - 11:11
آغاز اجرای فاز پایلوت اعطای گرنت جوانه در ۵ استان
قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اجرای فاز پایلوت برنامه گرنت جوانه در ۵ استان گفت: با انتشار فراخوانی طرح‌هایی با رویکرد نوآورانه و فناوری ارسال شده که بر اساس شاخص‌هایی در حال بررسی هستند.

به گزارش اراده نیوز،قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه رویکرد کلی حوزه پژوهش و فناوری، توجه جدی به فناوری است، افزود: از این رو شاهد هستیم که نهادهایی چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از تولید فناوری “گرنت‌های فناوری” را در ستادهای توسعه فناوری خود پیش‌بینی کرده است و از این طریق حمایت‌هایی را به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اعطا می‌کند، ضمن آنکه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گرنتی را در حوزه تحقیق و  توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب گرنت فناوری ارائه می‌دهند.

 

دکتر مهدی کشمیری با بیان اینکه علاوه بر آن وزارت علوم نیز برنامه ملی با عنوان گرنت فناوری را تعریف کرده است، اظهار کرد: در این برنامه وزارت علوم از منابعی که در اختیار دارد و همچنین منابع مکمل، از مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها در زمینه توسعه فناوری در قالب گرنت فناوری حمایت می‌کند.

 

او تجاری سازی فناوری”، “ارتقای موسسات به موسسات نسل سوم و تقویت توان پاسخگویی عملی آنها به نیازهای جامعه”، “توسعه همکاری‌های متقابل پارک‌های علم و فناوری با موسسات” و “جهت دادن به جریان توسعه فناوری بر اساس نیازهای تحقیقاتی شرکت‌های دانش بنیان و اولویت‌های توسعه فناوری کشور” ذکر کرد.

 

اواضافه کرد: برای اجرای موفق این برنامه ملی، ۳ زیر برنامه اصلی طراحی شده است که فناوران و موسسات متقاضی می‌توانند از آنها استفاده کنند که شامل “گرنت جوانه”، “گرنت رشد” و “گرنت شکوفایی” می‌شود. بر این اساس “گرنت جوانه” برای حمایت از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی تعلق می‌گیرد که با رویکرد نوآورانه و فناورانه در راستای پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی جامعه تعریف شده باشند.

 

قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بااشاره به اعطای “گرنت شکوفایی” که به منظور دستیابی به نمونه محصول و یا خدمت و با هدف حمایت مالی از فعالیت‌های تحقیقاتی، توسعه محور و قابل تجاری‌سازی در حال انجام در هسته‎ها، گروه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در اختیار فناوران موسسات دانست وادامه داد: “گرنت رشد” نیز برای حمایت مالی از ایده‌های کاری واحدهای مستقر در مراکز رشد به عنوان یکی از ساز و کارهای مهم تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و ایجاد کسب و کارهای زایشی نوآور و دانش‌بنیان اعطا می‌شود.

کشمیری، تفاوت گرنت فناوری با گرنت پژوهشی را در رویکردهای آنها دانست و توضیح داد: در گرنت پژوهشی رویکرد حمایت از انتشار مقاله است، ولی گرنت فناوری با رویکرد توسعه فناوری و رسیدن به محصول و توسعه فناوری برنامه‌ریزی شده و هر دو نوع این گرنت‌ها نیز دارای رویکرد توسعه فناوری و نوآوری است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای پایلوت گرنت جوانه در ۵ استان خبر داد و خاطر نشان کرد: به منظور توسعه توان ملی در نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانایی و حمایت از صاحبان ایده‌های فناور در جهت تولید نمونه اولیه (MVP)، دفتر امور فناوری وزارت علوم از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دارای ایده‌های فناورانه و بازارگرا در قالب گرنت جوانه حمایت می‌کند که در مرحله اول، پایلوت این طرح در ۵ استان “آذربایجان شرقی”، “فارس”، “خراسان رضوی”، “مرکزی” و “سمنان” اجرایی می‌شود.

اوبا بیان اینکه با انتشار فراخوانی در این برنامه، طرح‌هایی ارسال شده است، گفت: طرح‌های ارسال شده در حال بررسی است و انتخاب طرح‌های منتخب بر اساس محتوای طرح‌ها و دارا بودن رویکرد نوآوری و فناورانه خواهد بود.

 

اخبارمرتبط:

ساخت واکسن کرونای ایرانی با فناوری نانو

معرفی نیازهای فناورانه حوزه امنیت فناوری اطلاعات

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=3835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.