11

اندازه گیری نانومتری میزان زبری سطح با دستگاه ساخت ایران

  • کد خبر : 3860
  • 12 شهریور 1399 - 10:17
اندازه گیری نانومتری میزان زبری سطح با دستگاه ساخت ایران
ساخت دستگاهی برای اندازه گیری میزان زبری سطح با دقت نانومتری دستاورد یکی از شرکت‌های فناور است که توانسته نیاز صنایعی چون الکترونیک، آبکاری، لایه‌نشانی و پزشکی را رفع ‌کند.

به گزارش اراده نیوز،پروفایلومتر یکی از ضروری‌ترین دستگاه‌ها در آزمایشگاه‌های لایه‌نازک است و به منظور رفع نیازمندی‌های کشور یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو اقدام به تولید و عرضه این دستگاه به بازار کرده است.

این دستگاه ابزاری برای اندازه‌گیری پروفایل سطحی است که به کمک آن می‌توان برخی مشخصه‌های سطحی نظیر زبری، انحنا، برآمدگی و فرورفتگی‌های سطحی را تعیین کرد. این دستگاه قادر به اندازه گیری ارتفاع مشخصه‌های سطحی از ۱۰ نانومتر تا یک میلی‌متر است و شعاع نوک پروب نیز می‌تواند از ۲۰ نانومتر تا ۵۰ میکرومتر تغییر کند. همچنین، رزولوشن افقی به سرعت اسکن و نرخ نمونه‌برداری از سیگنال‌ها وابسته است.

نیروی وارده از پروب به سطح نمونه می‌تواند از ۱ تا ۵۰ میلی‌گرم متغیر باشد. یکی از مزیت‌های قابل توجه این دستگاه آن است که چون در مد تماسی کار می‌کند، داشتن اطلاعاتی از جنس لایه و زیرلایه‌ای که قرار است پروفایلومتری شود، اهمیتی ندارد.

پروفایلومتر را می‌توان با میکروسکوپ‌های پروبی روبشی نظیر AFM قیاس کرد. تفاوت مهم آن است که در میکروسکوپ‌های AFM توپوگرافی معمولا به صورت سه بعدی رسم می‌شود، در حالی که در پروفایلومتر بررسی مشخصه‌های سطحی در یک بعد و نتیجه نهایی به صورت پروفایل دو بعدی رسم می‌شود.

رسم پروفایل سطحی فقط در یک بعد هر چند اطلاعات کمتری نسبت به توپوگرافی‌های سطحی ارائه می‌دهد، اما در واقع، برای بسیاری از کاربردها در حوزه‌هایی نظیر میکروالکترونیک، اپتیک، صنایع رنگ‌سازی، صنایع آبکاری، لایه نشانی، زیست شناسی، پزشکی و داروسازی داشتن اطلاعات به صورت پروفایل دو بعدی کفایت می‌کند؛ بنابراین نیازی به استفاده از روش‌ پرهزینه‌تر و وقت‌گیرتر توپوگرافی با میکروسکوپ‌های AFM نیست.

بر اساس اعلام ستاد نانو، این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۹۳ با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس و دانش آموختگان این دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف فناوری نانو از قبیل ساخت تجهیزات و ارائه خدمات در حوزه سنتز نانو مواد آغاز کرد.

اخبارمرتبط:

محققان ایرانی نانوپوشش هوشمند بازدارنده خوردگی ساختند

 

تولید و عرضه نانو فیلتر گاز طبیعی خشک

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=3860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.