9

دستیابی ایران به نرم‌افزار رنگ

  • کد خبر : 4288
  • 07 مهر 1399 - 10:20
دستیابی ایران به نرم‌افزار رنگ
یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی نرم افزار رنگ همانندی را در داخل کشور تولید و لوازم آزمایشگاهی مربوط به آن را تامین کرد.

به گزارش اراده نیوز، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: در ابتدا باید رنگ‌های اولیه کالیبره شوند، یعنی باید ضرایب نوری آنها مشخص شود. برای این کار رنگ‌های اولیه در نسبت‌های مختلف با سفید مرجع مخلوط و داده‌ انعکاسی آن‌ها توسط طیف‌سنج اندازه‌گیری می‌شود. پس از تکمیل دیتابیس، هر رنگی که نیاز به تعیین فرمولاسیون داشته باشد، با طیف‌سنج اندازه‌گیری و به نرم‌افزار داده می شود که نرم‌افزار غلظت‌های پیشنهادی را محاسبه می‌کند.

علی تاری بیان کرد: نرم‌افزار این قابلیت را دارد که با گرفتن مشخصات رنگ ساخته شده، اصلاحات جدی بر روی فرمولاسیون انجام دهد و خطا را تا مقادیر بسیار کم کاهش دهد.

وی ادامه داد: ۸ سال کار پژوهشی برای تولید نرم‌افزار رنگ همانندی و دو سال برای تجاری‌سازی محصول صرف شده است تا محصولی را که تنها دو شرکت آمریکایی و شرکت هایی از کشورهای ژاپن، ایتالیا و آلمان در جهان تولید می‌کنند در انحصار داشته باشیم. این نرم‌افزار از تداخل نور با ذره استفاده می‌کند و مشخصه اصلی آن فیزیک رنگ است.

وی  بازار هدف این محصول را صنعت رنگ خودرو، ساختمان، نساجی و چاپ عنوان کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در مورد همکاری‌های صورت گرفته گفت: با وجود گذشت تنها ۱.۵ سال از عرضه نرم‌افزار رنگ همانندی در بازار، تاکنون در صنایعی مانند صنعت رنگ پودری، الیاف نساجی و پلیمری، فرش و مستربچ استفاده شده و یک پروژه برای رنگ خودرویی نیز در حال اقدام است.

تاری در مورد تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز  اظهار داشت: برای ارتقای نرم‌افزار رنگ همانندی، ۱۲۷ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه نمونه‌سازی دریافت کردیم، اما برای ارتقای محصول و انجام پروژه‌های جدید نیز باز هم برای اخذ تسهیلات به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه خواهیم کرد.

وی برنامه آینده این شرکت را ایجاد تکنولوژی تولید پیگمنت خمیر رنگ برای صنعت مستربچ عنوان کرد و گفت: در نظر داریم در عرصه تولید پیگمنت‌های آلی و معدنی خمیر رنگ که گردش مالی بالایی برای شرکت ایجاد خواهد کرد ورود کنیم و علاوه بر تکنولوژی تولید، به عرصه تولیداتی نیز وارد می‌شویم.

وی در مورد برتری این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی گفت: زبان نرم‌افزار فارسی است و قابلیت پشتیبانی برای مصرف‌کنندگان داخلی را دارد. این در حالی است که تولیدکنندگان، نرم افزارهای خارجی را با چندین برابر قیمت نرم‌افزار ما خریداری می‌کنند و از هیچ پشتیبانی‌ نیز برخوردار نیستند. البته از نظر فنی نیز ادعا داریم که نرم افزار ما کیفیت بالاتری دارد و این ادعا از طریق یک مرجع رسمی و بین‌المللی قابل اثبات است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: علاوه بر نرم‌افزار رنگ همانندی، محصول آینده شرکت، تکنولوژی تولید پیگمنت خمیر رنگ خواهد بود که در حال حاضر تنها دو کشور اروپایی این تکنولوژی را در اختیار داشته و ۹۰ درصد از بازار جهانی را تامین می‌کنند.

تاری در خصوص جزییات رنگ همانندی در صنایع مختلف گفت: در رنگ همانندی نساجی عملیات رنگرزی در حمام رنگرزی انجام می‌شود. مواد رنگ‌زا در پارچه با مکانیزم‌های متفاوت نفوذ می‌کنند. برای این منظور ابتدا مواد رنگ‌زا کالیبره شده و تک‌تک آن‌ها در غلظت‌های مختلف رنگرزی می‌شود. ضرایب نوری آنها محاسبه و سپس عملیات پیشگویی انجام می‌شود. در رنگ همانندی ساختمان نفوذ به سطح وجود ندارد و لایه رنگی کاملا پشت پوش است. رنگ‌ها معمولا خلوص کمی دارند و به همین علت رنگ‌های اولیه نیز می‌توانند دارای خلوص کمی باشند.

وی ادامه داد: در رنگ همانندی، چاپ پیچیدگی بسیار بیشتری دارد؛ زیرا بحث نفوذ به سطح (کاغذ) وجود دارد و تنوع رنگی در این سیستم‌ها بسیار زیاد است، لذا رنگ‌های اولیه باید دارای خلوص بسیار بالایی باشند. جوهرها در نسبت‌های مختلف با یکدیگر مخلوط شده و بر روی کاغذ (و یا بنر و …) چاپ می‌شوند. ‌در رنگ ‌همانندی رنگ‌های پودری و مستربچ علاوه بر داشتن تنوع رنگی بالا، رنگ به صورت پودر جامد است که بر روی سطح اسپری شده و سپس در کوره و بر اثر دمادهی، ذوب می‌شود و به سطح می‌چسبند. علاوه براین برای این رنگدانه در فاز پلیمری پراکنده شده و لازم است ضرایب نوری فاز پیوسته نیز در نظر گرفته شود و این موضوع پیچیدگی این سیستم‌ها را بیشتر می‌کند.

 

اخبارمرتبط:

راهکارهای نوین دانش‌بنیان برای ارائه سرویس‌های صنعت گردشگری

دانش بنیان ها مدافعان خط مقدم مبارزه با تحریمها هستند

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=4288

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.