10

شناسایی ۶۴ فناوری بهینه‌سازی مصرف انرژی

  • کد خبر : 4865
  • 24 آبان 1399 - 8:24
شناسایی ۶۴ فناوری بهینه‌سازی مصرف انرژی
مجری پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان، این پروژه را فرآیندی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها توصیف کرد و گفت: تاکنون بیش از ۶۴ فناوری برای بهینه‌سازی انرژی شناسایی شده‌اند .

به گزارش اراده نیوز،بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان” با هدف افزایش کارایی انرژی ساختمان‌های مسکونی و تجاری-اداری که خود منجر به کاهش انتشار آلاینده­‌های زیست­ محیطی خواهد شد، با همکاری مشترک صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF)، برنامه عمران سازمان ملل متحد و ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط­‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی شروع به کار کرد.

در این پروژه، سه رویکرد مختلف به صورت همزمان پیگیری خواهد شد که شامل “بررسی و بازبینی اسناد سیاستی، قوانین و استانداردهای کارایی انرژی و محیط ­زیست در کنار برچسب انرژی ساختمان با هدف طراحی برنامه راهبردی و عملیاتی بین­ بخشی و اجرای آن”، “اجرای پروژه­‌های پایلوت کارایی انرژی و محیط­ زیست در ساختمان­‌های نمونه و اجرای فرایند ارزیابی و صحت‌­سنجی” و “ایجاد تحول ساختار بازار انرژی در بخش ساختمان با آموزش حرفه‌­ای تمام ذی‌­نفعان زنجیره ارزش کارایی انرژی و محیط­‌زیست در کنار تهیه مشوق‌­ها و جریمه‌­ها در جهت توسعه طرح­‌های پیشنهادی فرایند تامین مالی” می‌شود.

اجرای طرح‌های پایلوت و راهکارهای بهینه‌سازی انرژی تا کنون در ۱۹۶ ساختمان (۴۳ ساختمان اداری- عمومی و ۱۵۳ ساختمان مسکونی) در مجموع با زیربنای ۹۸۰ هزار متر مربع اجرا شده و در ۲۳۴ ساختمان (۳۷ اداری- عمومی و ۱۶۷ مسکونی) در حال اجرا است.

مشارکت ۳۰ شرکت خصوصی، ۱۵ سازمان دولتی و ۵ انجمن تخصصی- صنفی و ۱۰ شرکت استارتاپ از دیگر دستاوردهای این پروژه است.

بر اساس اعلام معاونت علمی، اجرای این طرح در ساختمان‌های مدنظر می‌تواند به صرفه‌جویی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز و ۶ هزار و ۸۰۰ مگاوات ساعت برق معادل ۱۰۳ هزار بشکه نفت خام منجر شود. این کار از انتشار ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن معادل دی‌اکسیدکربن جلوگیری می‌کند.

دکتر علی وطنی با اشاره به نقش کلیدی شرکت‌های دانش ‌بنیان و استارتاپ‌ها در فرآیند بهینه‌سازی انرژی گفت: یک بخش مهم از این فرآیند به ویژه در ساختمان‌ها، وجود زیرساخت‌های فیزیکی و سخت‌افزاری و بخش دیگر و مهم آن، نرم‌افزارهای دقیق و کارآمد است و شرکت‌های دانش‌بنیان در هر دو بخش می‌توانند تحول مهمی را در میزان مصرف انرژی ساختمان‌ها، پایش دقیق اطلاعات، ارائه مواد، مصالح و محصولات سازگار با محیط زیست و انرژی ارائه کنند.

وطنی با اشاره به ورود موفق این کسب‌وکارها به حوزه پایش و بهینه‌سازی انرژی ساختمان‌ها خاطر نشان کرد: نرم افزار پایش اطلاعات انرژی نمونه‌ای از همین کار است و با پیاده‌سازی موفق، می‌تواند به صنعت حمل و نقل شخصی و عمومی، ناوگان حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی نیز تعمیم پیدا کند.

وی با بیان این‌که در بخش ساختمان، دنیایی از سخت‌افزارها و مصالح ساختمانی نهفته است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با نوآوری‌های خود سهمی از بازار بزرگ این حوزه را در دست بگیرند، ادامه داد: هدف ما از حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان، ورود این کسب و کارها به عرصه‌ای است که می‌توانند ضمن درآمدزایی و اشتغال نقشی مهم در تحول مصرف انرژی، کمک به محیط زیست و حفظ منابع انرژی کشور ایفا کنند.

وی با اشاره به شناسایی بیش از ۶۴ فناوری برای بهینه‌سازی انرژی در ساختمان، تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان تا کنون در بیش از ۲۵ فناوری این حوزه ورود پیدا کرده و طرح‌های نوآورانه خود را اجرایی سازی کرده‌اند؛ اما تحقق این فناوری‌ها نیازمند ایجاد بازار و اقتصادی شدن است که با ایجاد فضای مناسب برای نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان، ضمن ایجاد بازار، ارتقای مصرف انرژی در ساختمان‌ها نیز محقق می‌شود.

مجری پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان، ادامه داد: این شرکت‌ها می‌توانند محصولات، راه‌کارها و نرم‌افزارهایی را به صنعت ساختمان عرضه کنند که با قیمت پایین‌تر کارایی بالاتر و قابلیت ساخت در داخل این کار را محقق کنند. تهران به عنوان پایلوت این اتفاق است و باید برای کل کشور این کار را انجام دهیم.

وطنی با اشاره به ظرفیت بالقوه بازار و اشتغال در صنعت ساختمان، گفت: بیش از ۶ میلیون ساختمان در داخل کشور وجود دارد و بخش قابل توجهی از هزینه خانوار مربوط به انرژی همین ساختمان‌ها است؛ بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با ورود به این فرآیند، کاهش هزینه و افزایش سطح رفاه را برای خانوارها به ارمغان بیاورند که یکی از بزرگترین خدمت‌ها به کشور است.

وی ایران را بزرگترین دارنده منابع زیرزمینی توصیف کرد و با تاکید بر اینکه این گفته به معنای این نیست که مجاز هستیم این اندوخته غنی را هدر دهیم، یادآور شد: وقتی زمینه برای مصرف بهینه انرژی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود، ضمن حفظ هرچه بیشتر این ثروت ارزشمند، محیط زیست خود را نجات خواهیم داد.

وی گفت: از این رو تلاش کردیم بستر را فراهم کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان با نقش‌آفرینی در این عرصه، ضمن ایجاد اشتغال باعث جذب و ماندگاری دانش آموختگان ممتاز، بسیاری از محققان و پژوهشگران چه در داخل یا خارج از کشور شوند.

اخبارمرتبط:

سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی ساختمان‌ها رونمایی شد

ساخت دیگ‌های بخار و مبدل‌ها با رویکرد کاهش مصرف انرژی در کشور

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=4865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.