9

اندازه‌گیری تشعشعات هسته‌ای با تجهیزات ایران ساخت

  • کد خبر : 4909
  • 27 آبان 1399 - 9:01
اندازه‌گیری تشعشعات هسته‌ای با تجهیزات ایران ساخت
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان تجهیزاتی برای پایش تشعشعات هسته‌ای قابل حمل عرضه کردند که از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار است.

به گزارش اراده نیوز،مدیرعامل این شرکت با اشاره به کارایی دوزیمترها در سنجش تشعشعات هسته‌ای گفت: این محصول در صنایع و به ویژه پزشکی کاربردهای بسیار زیادی دارد. بسیاری از تجهیزات پزشکی که به کار می‌رود، تشعشعاتی دارند که برای حفظ سلامت پزشکان و کادر درمان لازم است میزان این تشعشعات به طور مداوم اندازه گیری و پایش شود.

ایمان حضرت حسینی با بیان این‌که دستگاه دوزیمتر ارائه شده توسط این شرکت قابل حمل است و می‌تواند هر لحظه میزان تشعشعات را اندازه‌گیری کندافزود: دستگاه‌های دوزیمتر به دو دسته فعال (Active) و غیرفعال (passive) تقسیم می‌شوند. دوزیمترهای اکتیو در همان لحظه میزان تشعشعات را به نمایش می‌گذارند، ولی دوزیمترهای پسیو با استفاده از عناصر حساس به تشعشع، واکنش نشان می‌دهند و دریافت میزان آن نیازمند صرف زمان است.

وی با بیان این‌که حداقل بیش از ۴هزار دوزیمتر از انواع قدیمی‌تر یعنی منفعل و گازی مورد استفاده قرار دارد که ظرفیت را برای ارتقا به اندازه‌گیرهای نوع جدید فراهم می‌کندگفت: در گام نخست باید برای توسعه استفاده از این محصول، زیرساخت‌ها و زمینه های استفاده فراهم شود. به طوری‌که مصرف‌کنندگان با کارایی و دقت بالای نوع جدید به خوبی آشنا شوند.

وی با اشاره به استفاده از حسگرهای دیودی ساخت داخل در این دستگاه، گفت: دستگاه‌های دوزیمتر از حیث حسگرهای به کار رفته، به دو دسته گازی و دیودی تقسیم بندی می شوند. حسگرهای دیودی نسبت به نوع گازی حسگرها، کارایی و دقت بیشتری دارند. در ساخت و تجاری‌سازی این دستگاه و حسگرهای دیودی که مقاومت، عمر طولانی‌تر، دقت بالاتر و فناوری پیشرفته‌تری دارند، پیشگام هستیم.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به این‌که نسل جدیدتری از این اندازه‌گیرها که ترانزیستوری و بسیار پیشرفته‌تر هستند در این شرکت در مرحله ساخت قرار دارد، ادامه داد: با استفاده از محصول فعلی که از حسگر دیودی بهره می‌برد، فرد می تواند در لحظه، متوجه میزان دوز دریافت شده شود. همچنین تمامی این دستگاه‌ها قابل حمل و نگهداری شارژ برای مدت نسبتاً طولانی هستند.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری ،حسینی با بیان این‌که تولیدات شرکت ما با فعالیت ۶ نیروی انسانی دانش‌آموخته در حوزه‌های هسته‌ای، الکترونیک و مکانیک به صنعت ارائه می‌شود گفت: این محصول از لحاظ قیمتی به مراتب به صرفه تر است و زمینه‌ساز جلوگیری از خروج ارز می‌شود؛ زیرا با قیمتی حدود یک سوم قیمت خارجی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

اخبارمرتبط:

ارائه آزمون‌های زیست سازگاری تجهیزات پزشکی کرونایی برای ۳۰ شرکت

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=4909

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.