17

تولید محصول دانش‌بنیان استراتژیک در زمینه کاهش مصرف پوشش‌های الکترود گرافیتی برای صنایع فولادسازی 

  • کد خبر : 5134
  • 23 آذر 1399 - 11:00
تولید محصول دانش‌بنیان استراتژیک در زمینه کاهش مصرف پوشش‌های الکترود گرافیتی برای صنایع فولادسازی 
محققان یکی از گروه‌های صنعتی دانش بنیان، محصولی انقلابی در زمینه کاهش مصرف پوشش‌های الکترود گرافیتی برای صنایع فولادسازی عرضه کردند.

به گزارش اراده نیوز،مجری طرح و مدیر عامل این گروه صنعتی دانش بنیان گفت:در حال حاضر این پودر ریخته گری به صورت گرانولی تولید شده که در مرحله تولید صنعتی است.

سید عباس کلانتر، عمده کاربردهای پودر ریخته گری را شرکت‌های دارای کوره قوس دانست و افزود: این پودر در قالب‌های ریخته گری کاربرد دارد و از آن به عنوان روانکار استفاده می‌شود، به گونه‌ای که با اعمال آن در قالب ریخته گری، فیلم نازکی میان مواد مذاب و سطح تیوب داخل قالب ایجاد و موجب می‌شود عمر تیوپ افزایش یابد، ضمن آنکه عبور مذاب در حال سرد شدن را از میان تیوپ قالب، روان می‌کند.

وی میزان مصرف این ماده را ۱۰ هزار تن در سال و قیمت آن به ازای هر تن را هزار یورو ذکر کرد.

وی محصول انقلابی این شرکت دانش بنیان را “پوشش‌های الکترودهای گرافیت” دانست و در این باره توضیح داد: تامین الکترود و مصرف آن در صنعت فولادسازی بسیار استراتژیک است، به گونه‌ای که برای شرکت‌های دارای کوره قوس الکتریکی، جایگزینی برای الکترود گرافیت وجود ندارد و تنها با یکسری اقدامات می‌توان ضریب مصرف را کاهش داد و ما راهکاری برای کاهش مصرف این محصول به صنایع ارائه دادیم.

مجری طرح و مدیر عامل این گروه صنعتی دانش بنیان افزود:با توجه به سهم نسبتا بالای الکترود گرافیتی در بهای تمام شده فولاد، کاهش ضریب مصرف الکترود گرافیتی یکی از مهمترین اهداف در کارخانه های فولادسازی با کوره‌های قوس الکتریکی و کوره‌های تصفیه پاتیلی (LRF) است و به منظور دستیابی به این مهم راهکارهای متفاوتی وجود دارد که از جمله آن می توان به محافظت الکترود از اکسید شدن یا به تاخیر انداختن اکسیداسیون الکترود اشاره کرد که استفاده از پوشش الکترود این شرکت یکی از راهکارهایی است که به کارخانجات فولادسازی کمک می‌کند تا ضریب مصرف الکترود گرافیت را کاهش دهند.

کلانتر با بیان اینکه کاربردی شدن این پوشش در این صنایع بین ۵ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف الکترود گرافیتی را در پی خواهد داشت، یادآور شد: این پوشش در بسیاری از کارخانجات بزرگ کشور از جمله فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و کاوه جنوب کیش در حال مصرف است و نتایج درخشانی را به همراه داشته است، علاوه بر آن این پوشش در کارخانجات فولادسازی کشورهای همسایه نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

وی  کاهش ده‌ها میلیارد تومان صرفه جویی هزینه و چندین میلیون دلار خروج ارز به صورت سالانه را از دیگر مزایای کاربرد این محصول نام برد و خاطر نشان کرد: پوشش‌های ‌نسوز از جمله فناوری “های‌تک” و پیشرفته است که بر روی الکترودهای گرافیتی به صورت پاششی اعمال می‌شود و از اکسیداسیون الکترود زمانی که در کوره قوس قرار داده می‌شود، جلوگیری خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه این محصول ثبت اختراع شده است، اظهار کرد: مزیت آن نسبت به نمونه‌های خارجی در میزان مصرف الکترودها است. پوشش‌های خارجی بین ۵ تا حداکثر ۸ درصد کاهش الکترود را به دنبال دارد، ولی این پوشش صرفه جویی تا ۱۵ درصد را دارد.

اخبارمرتبط:

رویدادی برای ارائه راهکارهای نجات‌بخشی تالاب‌ها

ساخت دیگ‌های بخار و مبدل‌ها با رویکرد کاهش مصرف انرژی در کشور

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5134

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.