18

مدل‌سازی الگوهای ریتمیک در رفتارهای جمعی طبیعت

  • کد خبر : 5200
  • 08 دی 1399 - 10:35
مدل‌سازی الگوهای ریتمیک در رفتارهای جمعی طبیعت
عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه خلیج فارس در طرحی تحقیقاتی با همکاری جمعی از محققان از کشورهای ایتالیا، اتریش، چین و اسلوانی، موفق به مدل‌سازی الگوهای ریتمیک مشاهده شده در طبیعت مانند فعالیت تناوبی سلول‌های مغزی و قلبی، توسط سیستم نوسانگرهای کوپل شده با ابعاد بالا، شدند.

به گزارش اراده نیوز،حرکت توده‌ای از ماهی‌ها در هنگام مواجهه با شکارچی و همچنین فعالیت الکتریکی نوسان‌گونه مغز هنگام خواب نیمکره‌ای و یا رفتار نوسانی سلول‌های قلبی در زمان تنفس، از جمله پدیده‌های مهم تناوبی رخداده در طبیعت پیرامون ما می‌باشند و تلاش برای مدل‌سازی و درک مکانیزم نهفته در این سیستم ها، همواره مورد توجه محققان بوده است.
در این کار تحقیقاتی، سیستمی از نوسانگرهای کوپل شده در ابعاد بالا طراحی شد. با به کارگیری خاصیت تکاملی و سازگاری رفتارهای جمعی این نوسانگرها بررسی شده‌اند. در این کار برای نخستین بار یک چنین رفتارهای جمعی ریتمیک گونه مدل‌سازی می‌شوند.
در این پروژه تحقیقاتی، با تعمیم مدل معروف کوراموتو برای ابعاد بالاتر از ۲ و معرفی مکانیزم بازخورد مثبت بین قدرت کوپل شدگی بین نوسانگرها و پارامتر نظم کلی، الگوهای جدید و غیرمنتظره ای برای اولین بار مشاهده می شوند. گذار به حالت همزمانی برای تمامی ابعاد زوج به صورت انفجاری است در حالی که برای ابعاد فرد، در حین گذار، با حالت‌های ریتمیک مواجه می‌شویم که تاکنون در هیچیک از مدل‌های پیشین مشاهده نشده است و گامی بزرگ به سوی کشف دینامیک ریتمیک در رفتارهای جمعی در سیستم‌های طبیعی می‌باشد.

اخبار مرتبط:

توسعه فناوری‌های معدن با کمک زیست‌بوم دانش‌بنیان

تولید بذر واکسن‌های مورد نیاز در داخل شرکت‌های دانش‌بنیان

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5200

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.