10

بومی‌سازی ۶۰ قطعه ماشین آلات معدنی/ از طراحی و ساخت دامپ تراک تا سوکت‌های برق فشار قوی

  • کد خبر : 5288
  • 06 بهمن 1399 - 10:34
بومی‌سازی ۶۰ قطعه ماشین آلات معدنی/ از طراحی و ساخت دامپ تراک تا سوکت‌های برق فشار قوی
فناوران پارک علم و فناوری کرمان موفق به بومی سازی نزدیک به ۶۰ قطعه ماشین آلات معدنی شدند.
به گزارش اراده نیوز ، به نقل از پارک علم و فناوری کرمان، احسان سلیمانی مدیر برنامه ریزی شرکت مانا از واحدهای دانش بنیان مستقر درپارک علم و فناوری کرمان گفت: باتوجه به نیاز مبرم معادن کشور به قطعات معدنی واحد مهندسی دانش بنیان مانا طی یک پروژه چند مرحله ای اقدام به طراحی، ساخت و تولید انبوه انواع کوپلینگ و چرخ دنده ماشین آلات معدنی، رول بیرینگ بزرگ، کریر دامپ تراک ۱۰۰ تن، ترکس، سوکت های برق فشار قوی و ساچمه کف گرد نموده است.

وی درخصوص انواع محصولاتی مهندسی و طراحی شده دراین شرکت که بطور قطع داخلی سازی هستند، افزود: شرکت مهندسی و دانش بنیان مانا با ارائه ۶۰ نوع محصول موردنیاز معادن در پارک علم و فناوری استان کرمان فعالیت دارد و با علم به اینکه ما شرکتی دانش بنیان هستیم، تمام طراحی و ساخت این محصولات از صفر تا صد برعهده جوانان خوش فکر ما در تیم تحقیق و توسعه این شرکت است.
سلیمانی ضمن معرفی محصولات این شرکت از تک تک انها اسم برد و کارایی هر کدام را به اختصار بیان کرد که در ذیل شرح انها درج شده است.
مدیر برنامه ریزی شرکت مانا به تولید انواع کوپلینگ و چرخدنده ماشین آلات معدنی اشاره کرد و گفت: سیستم انتقال قدرت، یکی از مهم‌ترین و پیچیده ترین اجزای ماشین آلات معدنی است که به وسیله قطعات متعدد و مختلف نیرو را از موتور به محورهای ماشین آلات منتقل می کند، در این سیستم، با توجه به وجود بارهای سیکلوئیدی و محیط کار خشن قطعات، لازم است دقت بسیار زیادی در زمینه انتخاب آلیاژها و فرایندهای سخت کاری هر قطعه داشت.
وی ادامه داد: انواع چرخدنده های بزرگ و کوچک، انواع کوپلینگ ها و فلنج دمپرها، اسپراکت، انواع PTO تراک های معدنی از جمله قطعاتی است که توسط شرکت مانا به طور کامل تولید شده است.
مدیر برنامه ریزی شرکت مانا به تولید رول بیرینگ بزرگ کریر دامپ تراک ۱۰۰ تن ترکس (TEREX) اشاره کرد و افزود: رولبرینگ ها (Roller Bearings) قطعاتی هستند که امکان حرکت نسبی بین دو قطعه را از طریق غلتش فراهم می کنند در رولبرینگ ها سطح تماس ساچمه با سطوح، به صورت یک خط می باشد و به همین دلیل آنها قادر خواهند بود فشار شعاعی بسیار زیادی را تحمل کنند، ولی قادر به تحمل فشار محوری نیستند باتوجه به فرآیند طی شده در شرکت مانا به منظور دستیابی به دانش فنی این قطعه، هم اکنون مفتخریم که آمادگی خود را جهت تولید انبوه این قطعه و قطعات مشابه آن را اعلام کنیم.
سلیمانی از سوکت های برق فشار قوی نام برد و گفت: یکی از قطعات مصرفی شرکت های استخراج معدنی، سوکت های برق ۶ کیلو ولت است که معمولاً دچار شگستگی و ذوب شدگی می شوند، در زمان استفاده از ولتاژهای بالا باید دقت داشت که دو مسئله رخ می دهد یا ایجاد قوس الکتریکی است که در صورت عدم استفاده از عایق ها و رزین های مناسب این مسئله می تواند آسیب زا و در عین حال مخل ایمنی باشد، ماده مورد استفاده نیز می بایست علاوه بر اینکه اشتعال ناپذیر بوده، مقاوم در برابر حرارت نیز باشد.
این فناور عضو پارک علم و فناوری کرمان افزود: در سوکت های برق مشاهده شده گاهی آنقدر جریان عبوری افزایش یافته است که مس های درون سیم ها نیز ذوب شده اند که این مسئله ناشی از استفاده ناصحیح و کشیدن جریان بیش از حد می‌باشد.
سلیمانی به دومین اتفاق در استفاده از ولتاژ بالا اشاره کرد و گفت: مسئله دیگری که می بایست در عین دارا بودن ویژگی های بالا در نظر داشت، مناسب بودن خواص مکانیکی است بطوری که قطعات نباید بیش از حد ترد و شکننده باشند بلکه باید از استحکام کافی برخوردار باشندلذا شرکت مانا مفتخر است که اعلام کند طی یک فرایند تحقیق و توسعه یک ساله، تمامی قسمت های این نوع سوکت‌ها را طراحی و هم اکنون تولید انبوه آنها را انجام می دهد.
نخبه جوان کرمانی به دیگر محصول تولیدی این واحد دانش بنیان که چهارشاخ گاردان تراک‌های معدنی است اشاره کرد و افزود: چهارشاخ قطعه‌ای است متشکل از ۳ بخش که در ترکیب با یکدیگر به دو شفت انتقال دهنده قدرت اجازه می‌دهد تا در زوایای مختلف و نامتعارف غیرمستقیم توان انتقال نیروی خود را حفظ کنند، این قطعه کاربرد‌های بسیار گوناگون و گسترده صنعتی داشته و تنها منحصر به صنعت خودرو نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در محل انتقال نیروی گردشی فرمان به جعبه فرمان، در میل گاردان و خودروهای مجهز به پلوس لوله‌ای شاهد وجود چهارشاخ خواهید بود، زمانی که خط انتقال نیروی گردشی در یک مجموعه انتقال نیرو (خواه وابسته به صنعت خودرو، راه‌سازی، کشاورزی و یا هر صنعت دیگر) خطی مستقیم نبوده و یا دائماً تغییر زاویه دهد؛ برای انتقال صحیح نیرو نیاز به مجموعه‌ای است تا بتواند تحت هر زاویه نامتعارف و هر جابه جایی این نیرو را انتقال دهد.
سلیمانی تاکید کرد: این عدم همراستایی خط انتقال نیرو در میل فرمان و تغییر زاویه مداوم در خط انتقال نیرو در میل گاردان خودروهای محرک عقب دیده می‌شود شرکت مانا مفتخر است که اعلام دارد طی یک فرایند تحقیق توسعه یک ساله به دانش فنی ساخت این قطعه دست پیدا کند، یکی از طرح‌های تحقیقاتی موفق شرکت مانا که منجر به تولید انبوه شد، طراحی و ساخت چهارشاخ گاردان تراک های ۱۰۰ تنی و ۳۵ تنی است.
مدیر برنامه ریزی شرکت مانا به تولید بلوک ها و شیرهای هیدرولیکی اشاره کردو گفت: در ماشین آلات صنعتی، استفاده از سیستم های انتقال نیرو و حرکت هیدرولیکی بسیار متداول است. مدارات هیدرولیکی در این سیستم ها بسیار پیچیده است و گاهاً صدها المان دارند، با تکیه بر تخصص مهندسین خود، شرکت مانا تاکنون چندین نوع از آنها را تولید کرده ایم.
سلیمانی از ساچمه کفگرد بیل مکانیکی کاترپیلار تولیدی شرکت مانا نیز رونمایی کرد و گفت: رولبرینگ کف گرد جزو کاربردی ترین نوع رولبرینگ های صنعتی می باشد که در ساختمان خود از ساچمه های استوانه ای شکل استفاده می کند، رولبرینگ کف گرد در جنس های مختلف فلزی تولید و عرضه می شود در رولبرینگ استوانه ای کفگرد از ساچمه هایی با نسبت متوسط قطر به طول استفاده شده است و این امر سبب می شود حرارت ایجاد شده و سرعت خطی در این سری از رولبرینگ ها نسبت به رولبرینگ سوزنی کف گرد پایین تر باشد اما در عین حال فضایی که اشغال می کند نیز بالاتر می رود.
وی اذعان کرد: از این سری رولبرینگ ها کف گرد به سبب قابلیت بالای تعلیق بار و طول عمر مناسب تحت بارگذاری های سنگین در صنایع سنگین مانند ماشین آلات راه سازی استفاده گسترده ای می شود.
مدیر برنامه ریزی مانا در ادامه به منیفولد دود تراک های معدنی اشاره کردو گفت: منیفولد قطعه‌ای د‌ر موتورهای بنزینی یا دیزلی است که به دو نوع منیفولد ورود‌ی و خروجی و یا منیفولد هوا و د‌ود دسته‌بند‌ی می‌شود، وظیفه منیفولد خروجی، هد‌ایت و خارج‌کردن د‌ود د‌اغ حاصل از احتراق سوخت د‌ر پیشرانه به بیرون است، د‌رحالی که وظیفه منیفولد ورودی، هد‌ایت مخلوط هوا و سوخت به د‌اخل محفظه احتراق است.
وی ادامه داد: عواملی که باعث از کار افتادن این قطعات می شوند، عبارتند از: شکست و ترک در اثر خستگی، اکسیداسیون و خوردگی است، اغلب دمای کاری این قطعات تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد، از نکات قابل توجه می‌توان به شرایط جغرافیایی و کاری این قطعات اشاره نمود.
سلیمانی اذعان کرد: تکرار سیکل گرمایش (تا دمای ۷۰۰ درجه سانتیگراد) و سرمایش (در بعضی شرایط کمتر از صفر درجه سانتیگراد) می‌تواند از دلایل اصلی شکست و واماندگی این قطعات باشد.
این مدیر جوان اذعان کرد: با توجه به شرایط کاری منیفولد از نظر محیط کاری، تنش‌های وارده و شرایط اکسیداسیون، انواع فولادهاو چدن‌های نسوز قابل استفاده است، روش تولید این قطعات از طریق ریخته‌گری در ماسه و عملیات حرارتی می‌باشد که در پایان بر حسب نیاز و شکل قطعه، عملیات ماشین‌کاری و تراشکاری بر روی آن انجام می‌شود.
وی ابراز کرد: باتوجه به نیاز مبرم معادن کشور به این قطعه مهم، شرکت مانا طی یک پروژه چند مرحله ای اقدام به طراحی، ساخت و تولید انبوه این قطعه کرد و هم اکنون آماده اخذ سفارشات از ارگان ها و مجموعه های صنعتی و معدنی می باشد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5288

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.