7

ساخت دستگاهی برای بررسی خستگی فولاد و آلومینیوم در صنایع هواپیمایی

  • کد خبر : 5298
  • 07 بهمن 1399 - 10:35
ساخت دستگاهی برای بررسی خستگی فولاد و آلومینیوم در صنایع هواپیمایی
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی را برای تست خستگی آلتراسونیک و بررسی رفتار خستگی پرچرخه فولاد و آلومینیوم در صنایع هواپیمایی و راه آهن عرضه کردند.

به گزارش اراده نیوز   ، هادی شکربیگی، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ساخت دستگاه تست خستگی آلتراسونیک و بررسی رفتار خستگی پرچرخه فولاد و آلومینیوم» با تاکید بر اینکه در علم مکانیک مسئله خستگی فلزات همواره مورد توجه دانشمندان و محققان بوده است، گفت: تاکنون دستگاه های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است که از پیشرفته‌ترین آن می‌توان به دستگاه‌های آزمون خستگی هیدرولیکی اشاره کرد ولی از این دستگاه‌ها برای دستیابی به چرخه‌های بالا نمی‌توان بهره برد به عنوان مثال انجام تست با دستگاه‌های هیدرولکی با فرکانس ۱۰۰هرتز برای دستیابی به یک میلیارد چرخه ۱۱۵روز طول می‌کشد. 

شکربیگی خاطر نشان کرد: درنتیجه، بررسی خواص خستگی در چرخه‌های بسیار بالا با این دستگاه‌ها دشوار است، بنابراین آزمایش خستگی آلتراسونیک یکی از روش‌های کاربردی است که امکان بررسی خواص خستگی در چرخه‌های بسیار بالا را فراهم می‌آورد؛ چرا که در این روش ارتعاشات با فرکانس رزونانس ۲۰ تا ۳۰ کیلوهرتز به نمونه آزمون اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از این دستگاه ساخته شده می‌توان عمر فلزات را پیش‌بینی کرد، ادامه داد: در این پژوهش عمر قطعات فولادی و آلومینیومی در تنش‌های متفاوت به دست آمد.

مجری طرح صنایع هوایی، خودرو سازی و راه آهن را از جمله حوزه‌هایی نام برد که می‌توانند از نتایج این پروژه بهره ببرند، یادآور شد: در آینده با استفاده از این دستگاه می‌توان عمر قطعات تیتانیوم را به عنوان پر کاربردترین فلز در صنایع هوایی در تنش‌های متفاوت به دست آورد. اعمال تنش با فرکانس ۲۵هزار هرتز به قطعات فلزی، اعمال یک میلیارد بار تنش(میزان تنش قابل تنظیم) در ۱۱/۱۱ ساعت، کاهش چشمگیر زمان و هزینه تست خستگی از ویژگی‌های این طرح به شمار می‌رود.

بر اساس اعلام دانشگاه امیرکبیر، استاد راهنمای این پروژه دکتر یونس علیزاده و قاصلو عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد مشاور طرح دکتر رضوان عابدینی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بوده‌اند.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5298

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.