10

توسط برگزیده جشنواره خوارزمی صورت گرفت؛ استفاده از شبیه ساز ماهواره‌ای بومی در ماهواره‌های ناهید۲ و پارس ۱

  • کد خبر : 5452
  • 26 بهمن 1399 - 9:42
توسط برگزیده جشنواره خوارزمی صورت گرفت؛ استفاده از شبیه ساز ماهواره‌ای بومی در ماهواره‌های ناهید۲ و پارس ۱
محققان کشور موفق به ساخت شبیه ساز ماهواره شدند که در آینده در نقشه راه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی کشور استفاده خواهد شد.
به گزارش اراده نیوز ، آقای ابوالفضل دیانی برگزیده سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی در خصوص «سامانه شبیه ساز نرم افزاری ماهواره» گفت: طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره طی چندین فاز انجام می‌شود که برای اجرای هر یک از مراحل، نیاز به تست و صحه‌گذاری سخت افزار و نرم افزار در حلقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد برای توسعه و تست، قطعه سخت افزاری مانند سنسور‌ها و عملگر‌ها وجود ندارد و به ناچار در روند ساخت و پیاده سازی ماهواره و بخصوص نرم افزار و الگوریتم‌های کنترل و مدیریت داده تأخیر زیادی ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: از این رو لازم است که با شبیه سازی مراحل را پیاده سازی و بخصوص تست عملکردی را انجام بدهیم.
وی تاکید کرد: به دلیل تحریم‌ها و بی اعتمادی به محصولات نرم افزاری سایر کشور‌ها تاکنون از سامانه شبیه سازی تجاری در سطح سیستم در کشور برای ساخت ماهواره مورد استفاده قرار نگرفته است.
آقای دیانی اضافه کرد: با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع قطعات یا زیرسیستم‌ها مانند برخی از عملگر‌ها از جمله چرخ‌های عکس العملی، سنسور‌ها یا محموله تصویربرداری منطبق بر کاربرد مورد نظر برای ماهواره به صورت سخت افزاری برای انجام فاز‌های ساخت ماهواره در کشور موجود نیست و تهیه آن زمانبر است، از این رو استفاده از سامانه‌های شبیه سازی بهترین روش برای غلبه بر این مشکل است به همین دلیل در صدد برآمدیم تا سامانه شبیه ساز نرم افزاری ماهواره را در پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و پیاده‌سازی کنیم.
وی با بیان اینکه علاوه بر موارد گفته شده، کاربرد‌های بسیار زیاد دیگری دارد، از جمله اینکه این نرم افزار می‌تواند در تمام مراحل عمر ماهواره مورد استفاده قرار گیرد، افزود: این سامانه در طراحی و ساخت ماهواره‌های ناهید ۲ و پارس ۱ استفاده شده و در حال استفاده است.
به گفته برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی، با توجه به اینکه در آینده هر چیزی یک نمونه دیجیتالی شبیه به خود دارد که به آن دوقولوی دیجیتال هم اطلاق می‌شود، این شبیه ساز تا پایان عمر ماهواره و حتی پس از آن این نقش را برای ماهواره بر عهده خواهد داشت.
آقای دیانی خاطرنشان کرد: یکی از کاربرد‌های مهم این شبیه ساز در مرکز کنترل ماهواره MCC است زمانی که پیش از ارسال تلکامند به ماهواره، یکبار در این شبیه ساز عملکرد و اثرات جانبی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد که از این سامانه برای این منظور نیز در آینده و در نقشه راه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی کشور استفاده خواهد شد.
وی با تاکید براینکه ما باید در حوزه ماهواره به یک سری فناوری‌هایی دست بیابیم، اضافه کرد: در ساخت و پرتاب هر ماهواره‌ای مطابق نقشه راه باید برای ما دستاوردی داشته باشد، استفاده از این شبیه ساز می‌تواند در انتقال این دستاورد‌ها هم در بحث صحه گذاری و هم جمع آوری و تحلیل داده در ساخت ماهواره‌های بعدی نیز مورد بهره برداری قرار بگیرد.
آقای دیانی با بیان اینکه تاکنون سامانه شبیه ساز ایرانی با این جامعیت در کشور نداشته ایم، گفت: استفاده از این شبیه ساز می‌تواند سرعت طراحی و ساخت را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد.
نماینده پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: هر مرکز و سازمان فضایی در دنیا مانند ایسا و ناسا چنین نرم افزار‌هایی مختص به خودشان دارند که با طراحی این نرم افزار ایران هم به کشور‌های دارنده شبیه ساز پیوسته است.
وی با تاکید بر اینکه به چنین شبیه سازی در حوزه ساخت و آموزش کاربران ایستگاه زمینی ماهواره در داخل کشور نیاز داشتیم، گفت: بر وجه تمایز این سامانه علاوه برکاربرد به صورت جنرال برای ساخت انواع ماهواره، می‌توان قابلیت تسهیل به ورود در سخت افزار در حلقه و فناوری دستیابی به مهندسی همزمان را نیز اضافه کرد.
این طرح در سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی رتبه سوم طرح‌های توسعه را کسب کرد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5452

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.