10

موفقیت محققان ایرانی در توسعه فناوری استخراج میکروفلویدیک DNA سلولی

  • کد خبر : 5623
  • 14 اسفند 1399 - 8:35
موفقیت محققان ایرانی در توسعه فناوری استخراج میکروفلویدیک DNA سلولی
 محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران که افق فعالیت خود را توسعه فناورانه و توانمندسازی صنعت زیست فناوری کشور در حوزه های مختلف قرار دادند در چهارچوب همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه روش و ساخت سکو (پلتفرم) دیسکی اتوماتیک و میکروفلویدیک استخراج DNA از سلول شدند.

به گزارش اراده نیوز ، با بروز بحران های زیستی همچون اپیدمی کرونا که بیشتر کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است، سرمایه و زیرساخت های فناورانه کشورها به ویژه در تامین تجهیزات و ابزار آزمایشگاهی، تشخیصی و درمانی متضمن فائق آمدن کشورهای دارای فناوری بر چنین بحران های بزرگ زیستی و اجتماعی است.

به گزارش  روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، لاله پارسا یگانه عضو هیات علمی بانک مولکولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با بیان این نکته که تحقیق و توسعه بین رشته ای در حوزه فناوری های نوین می تواند به دستاوردهای دانش بنیان در لبه علم منتج شود، گفت: تخریب دیواره سلول مهم ترین و اولین مرحله در بسیاری از پروتکل های زیست شناسی مولکولی و آزمایش های تشخیصی است.

وی ادامه داد: اخیراً  سیستم های میکروسیال به دلیل مزایای مرتبط با اتوماسیون، یکپارچه سازی و کوچک سازی، به ویژه در شرایط محدودیت منابع زیستی، مورد توجه بسیار قرار گرفته اند.

این محقق افزود: در این طرح، میکرو سیال گریز از مرکز با پلتفرم و تنظیمات جدید برای تخریب شیمیایی دیواره سلول ارائه شده است. سیستم های توسعه یافته از نیروهای پنوماتیک و اینرسی برای مخلوط کردن موثر واکنش دهنده های تخریب و نمونه های سلولی و همچنین کنترل دقیق سیال استفاده می کنند.

پارسا خاطرنشان کرد: ویژگی های خاص سیستم توسعه یافته  “آزمایشگاه بر روی دیسک [(LoaDs)Lab on a Disks ] ” با آب دیونیزه شده  (DI) و گلبول های سفید خون (WBC) انجام شد تا مناسب بودن سیستم های پیشنهادی از نظر اختلاط، کنترل مایعات و تجزیه سلول شیمیایی بررسی شد.

نتایج این پژوهش که در نشریه معتبر Scientific Report چاپ شده است راهکارهای امیدبخشی از توانمندی دانشمندان داخلی کشور  در توسعه پیشرفته ترین روش ها و پروتکل های زیست فناوری که تنها در انحصار کشورهای معدودی در دنیا می باشد را نشان می دهد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5623

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.