12

تولید پوشش آبگریز نمای ساختمان به همت محققان ایرانی

  • کد خبر : 5762
  • 07 فروردین 1400 - 0:05
تولید پوشش آبگریز نمای ساختمان به همت محققان ایرانی
یک شرکت دانش بنیان با استفاده از فناوری نانو، موفق به طراحی و تولید پوشش‌های ابرآبگریز یا فوق آبگریز نمای ساختمان در کشور شد.

به گزارش اراده نیوز ، نیما حق شناس دانشجوی دکتری نانوفناوری دانشگاه تهران و مسوول تحقیق و توسعه این شرکت دانش دانش بنیان اظهار داشت: نمای ساختمان در معرض منابع آلودگی مختلف قرار دارد که باعث کثیفی و از دست رفتن زیبایی نما می شود، در واقع مهم ترین تاثیر این آلودگی ها، ماندگاری و سیاه شدن نمای ساختمان است.

وی خاطرنشان کرد: محصول ساخته شده توسط این شرکت یک پوشش آبگریزکننده نمای ساختمان بر مبنای سیلیکون و نانوذرات معدنی است که در مقابل رطوبت، آلودگی و عوامل محیطی شامل آلودگی های صنعتی، دود حاصل از ماشین ها و نمک موجود در هوا، باران های اسیدی از کثیفی و تخریب نما جلوگیری می کند.

تولید پوشش آبگریز نمای ساختمان به همت محققان ایرانی

 

این فناور اظهارداشت: استفاده از نانوذرات معدنی برای بالا بردن سطح پوشش و افزایش زاویه تماسی (ابرآبگریز کردن پوشش) و همچنین افزایش استحکام مکانیک پوشش پلیمری از تاثیرات ویژه استفاده از فناوری نانو در ساخت این پوشش است.

حق شناس ادامه داد: پوششی که این تیم تحقیقاتی تولید کرد برای اولین بار در ایران تولید می شود، این محصول بدون ایجاد تغییر رنگ، آبگریزی را برای نمای ساختمان ایجاد می کند.

وی افزود: معمولا پوشش های آبگریزی متداولی که در بازار وجود دارند یا زاویه  تماسی (ابرآبگریزی) پایین دارند یا تغییر رنگ ایجاد می کنند، این محصول دارای زاویه تماسی بالای ۱۵۰ درجه است وتغییر رنگ ایجاد نمی کند.

مسوول تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان ادامه داد: خاصیت استفاده از این پوشش به این صورت است که اگر آلودگی بر روی سطح باشد با یک بار بارش باران یا شست و شو از بین می روند، برخلاف مشکلی که در بارش باران برای نمای ساختمان از قبیل شوره اتفاق می افتد این محصول با کمک باران تمام کثیفی های مربوط به نمای ساختمان را از بین می برد، یعنی آسان تمیز شوندگی را بر روی سطح داریم.

حق شناس یادآور شد: این پوشش روی همه مصالح از آجر معمولی تا سیمان و پوشش رنگ شده بجز شیشه قابل پیاده سازی است، از این پوشش می توان بر روی سقف جایگزین ایزوگام و سفیدبام  و محصولات پیش ساخته  از قبیل سفال به کار رفته در سقف استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد:این پوشش در دو نوع رنگ و لاک برای ساختمان طراحی وتولید شده است.

این محقق ادامه داد: نانو مقیاس این محصول گرفته شده است، حدود سه سال روی این محصول کار شده است  و در حال حاضر این پوشش بر روی ساختمان های تازه تاسیس و  ساخته شده از قبل و حتی بناهای قدیمی که جزو میراث تاریخی هستند قابل استفاده است.

حق شناس یادآور شد : بین پنج تا ۱۰ سال عمر این محصول است و کثیفی بر روی سطح باقی نمی ماند.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5762

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.