6

 ساخت دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی در کشور

  • کد خبر : 6207
  • 28 تیر 1400 - 19:18
 ساخت دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی در کشور
 دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی به منظور جلوگیری از آتش سوزی های وسیع برای نخستین بار در کشور در پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد.

 دکتر نیما نادری عضو هیأت علمی این پژوهشگاه با بیان اینکه این دستاورد حاصل ۶ ماه تلاش تیمی از دانشجویان و محققان پژوهشگاه است، اظهار داشت: در این دستگاه به وسیله ادوات دقیق و حساس و با کارایی بالا، آشکار سازی حریق با سرعت بسیار بالا و به روش اپتیکی امکان پذیر می‌شود، به طوری که می‌تواند در همان ثانیه‌های ابتدایی و با صرف هزینه‌های جزئی از آتش سوزی‌های وسیع جلوگیری کند.

وی افزود: نصب و راه اندازی این فناوری نیازی به برق ندارد و این دستگاه با استفاده از انرژی خورشیدی جهت شناسایی و تعقیب شعله آتش می‌تواند به منظور اطفا به موقع حریق در جنگل‌ها و مراتع مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر نادری با بیان اینکه این دستگاه به وسیله سنسورهای تعبیه شده می‌تواند به محض مشاهده شعله آتش فرمان راه اندازی آلارم و فعال سازی دوربین مدار بسته را صادر کند و با جابجا شدن شعله مکان آن را تعقیب کند، افزود: ناحیه آشکار سازی حسگر موجود در این دستگاه طوری انتخاب شده است که توانایی تشخیص سریع شعله را از سایر منابع نوری دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی به استفاده از فناوری نیمه هادی‌ها در سیستم حسگری این دستگاه اشاره کرد و گفت: این دستگاه می‌تواند محرک‌های مختلف را بر حسب نیاز شناسایی کند، به طور مثال در احتراق‌های ناشی از گاز‌های مختلف که سبب انتشار نور با طول موج متفاوتی می‌شود بسیار کاربردی است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این دستگاه در مراتع و جنگل‌ها که به برق شهری متصل نیستند می‌تواند بسیار کاربردی باشد و از راه دور آتش سوزی را گزارش کند و در نتیجه باعث جلوگیری از حریق‌های سنگین که در چند سال اخیر بسیاری از جنگل‌های را از بین برده است،شود.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6207

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.