12

۵ دستاورد بزرگ فناوری سال ۲۰۲۲

  • کد خبر : 6302
  • 19 مهر 1400 - 10:31
۵ دستاورد بزرگ فناوری سال ۲۰۲۲
تاثير فناوری در جامعه و زندگی مردم، با توجه به همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش داشته است و در سال ۲۰۲۲ هم بیشتر نشان داده خواهد شد.

کارشناسان معتقدند همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۲، تاثیر خود را از راه‌های گوناگون بر زندگی ما ادامه خواهد داد. این بدان معناست که ما شاهد افزایش سرعت دیجیتالی شدن و مجازی شدن کار و جامعه خواهیم بود. با ورود به سال جدید، نیاز به پایداری، افزایش حجم داده‌ها، افزایش سرعت محاسبه و شبکه احساس خواهد شد.

در سال ۲۰۲۲، بیشترین تمرکز بر همگرایی روند‌های فناوری خواهد بود، زیرا ابزار‌هایی رونمایی می‌شوند که به ما امکان می‌دهند تا آن‌ها را به روش‌های جدید و شگفت‌انگیزی ادغام کنیم.

هوش مصنوعی در همه جا!
واژه “هوشمند” پیشتر فقط به معنای متصل به اینترنت به کار می‌رفت. تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و سایر فناوری‌های مشابه، فقط ابزار‌هایی بودند که قابلیت اتصال به اینترنت را داشتند. “هوشمند” در حال حاضر مفهوم مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز در بردارد که عموما الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را نیز شامل می‌شود و می‌تواند به واسطه روش‌های گوناگون به ما کمک کند.
هوش مصنوعی، به ابزار‌هایی نفوذ کرده است که ما از آن‌ها برای انجام دادن کار‌های روزمره استفاده می‌کنیم؛ از دستیار‌های صوتی گرفته تا اپلیکیشن‌های ترجمه و ابزار‌هایی که به ما امکان می‌دهند تا داده‌های ساختاربندی‌شده را از تصاویر و یادداشت‌های دست‌نویس استخراج کنیم. همچنین، هوش مصنوعی با خودکارسازی فرآیند‌های رباتیک کمک می‌کند تا حجم کار در بخش‌های مدیریت، حسابداری و منابع انسانی کاهش یابد. برای هر حرفه‌ای، احتمالا می‌توان راه‌حلی پیدا کرد که با کمک هوش مصنوعی طراحی شده است تا زندگی را ساده‌تر کند.
این روند گسترده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و شبکه‌های در حال ظهور فوق سریع مانند ۵ G را در بر می‌گیرد که همه آن‌ها گردهم آمده‌اند تا قابلیت‌هایی را ارائه دهند که تا چند سال پیش فاقد آن‌ها بودیم. افزایش حجم داده‌ها، سرعت بیشتر شبکه‌ها و پردازنده‌ها گردهم می‌آیند تا جامعه را طوری تحت تاثیر قرار دهند که بیشتر از تاثیر هر یک از آن‌ها به تنهایی است.

همه چیز در قالب یک سرویس
یکی دیگر از محرک‌های قوی، دموکراتیزه کردن مداوم داده‌ها و فناوری است. در سال‌های اخیر، صنعتی ظهور کرده که هدف آن، قرار دادن مهارت‌ها و ابزار‌های لازم برای نوآوری در اختیار بخش گسترده‌ای از افراد جامعه بدون در نظر گرفتن تخصص یا تجربه آن‌ها است. راه‌حل‌های فضای ابری برای ذخیره‌سازی، شبکه و پردازش، هزینه دارند و خطرات ایجاد زیرساخت‌های پرهزینه به منظور آزمایش ایده‌های جدید، به شدت کاهش می‌یابد. راه‌حل‌های ترکیبی برای زمانی که سرویس‌های فضای ابری کاملا مناسب نیستند، به سطحی رسیده‌اند که اغلب قابل اجرا هستند.
نوآوری در برخی از زمینه‌ها به دلیل بحران مهارت‌ها محدود شده است و این یک مشکل به نظر می‌رسد، اما محرک آن، راه‌حل “خودت انجام بده” است. زمانی که هر شرکت می‌تواند یک نفر را برای انجام دادن کار‌های مورد نیاز خود به کار بگیرد، به استخدام یک ارتش از نوابغ رایانه نیاز ندارد تا مغز دیجیتالی خود را بسازد. راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، برای همه چیز از بازاریابی و منابع انسانی گرفته تا مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی و طراحی روند تولید وجود دارند. در سال ۲۰۲۲، شاهد عملکرد شرکت‌هایی خواهیم بود که زیرساخت‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را بدون داشتن یک سرور مستقل یا یک رمز اختصاصی به کار می‌گیرند.

دیجیتالی‌سازی، داده‌سازی و مجازی‌سازی
بسیاری از ما طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، مجازی‌سازی ادارات و محل کار خود را تجربه کرده‌ایم و هماهنگی دورکاری، به سرعت انجام شد. این تنها یک موج بحران‌محور از یک روند بلندمدت بود. ما در سال ۲۰۲۲، با مفهوم “متاورس” یا “جهان مجازی” (Metaverse) به صورت فزاینده‌ای آشنا خواهیم شد. به گفته “مارک زاکربرگ” (Mark Zuckerberg)، بنیان‌گذار فیس‌بوک، بسیاری از کار‌هایی را انجام خواهیم داد که در جهان واقعی به آن‌ها عادت کرده‌ایم؛ مانند بازی کردن و معاشرت کردن.

با افزایش دیجیتالی شدن، متاورس‌ها می‌توانند جهان واقعی را با دقت روزافزون مدل‌سازی و شبیه‌سازی کنند و به ما امکان دهند تا تجربیات همه‌جانبه، قانع‌کننده و نهایتا ارزشمندی را در حوزه دیجیتال داشته باشیم. در حالی که بسیاری از ما واقعیت مجازی را تا حدودی به واسطه هدست تجربه کرده‌ایم، مجموعه‌ای از دستگاه‌های جدید که به بازار می‌آیند، به زودی تجربه بازخورد لمسی و حتی بو را فراهم خواهند کرد. شرکت “اریکسون” (Ericsson) که هدست‌های واقعیت مجازی را برای دورکاری کارمندان در دوره همه‌گیری کووید-۱۹ ارائه داده است، سعی دارد یک فناوری جدید موسوم به “اینترنت حواس” (Internet of Senses) ارائه دهد و زمان عرضه آن را ۲۰۳۰ پیش‌بینی کرده است. با کمک اینترنت حواس، تجربیات مجازی طوری خواهند بود که از واقعیت، قابل تفکیک نیستند.

شفافیت، حکمرانی و مسئولیت
برای این که فناوری بتواند کار کند، انسان‌ها باید به آن اطمینان داشته باشند. در حال حاضر شاهد واکنش‌های منفی هستیم که نسبت به روش‌های به کارگیری فناوری نشان داده می‌شوند و آن‌ها را مخرب، خطرناک یا غیر مسئولانه قلمداد می‌کنند. به ویژه، هوش مصنوعی گاهی اوقات مانند یک “جعبه سیاه” نشان داده می‌شود که ما نمی‌توانیم داخل آن را ببینیم و نحوه عملکرد آن را درک کنیم. این موضوع، اغلب به دلیل پیچیدگی هوش مصنوعی است نه طرح بدخواهانه برای محدود کردن درک ما؛ با وجود این، اثر هر دو مورد یکسان است.
ایده هوش مصنوعی شفاف و قابل توضیح، در سال‌های اخیر محبوبیت خود را افزایش داده، زیرا مشخص شده است که بخش‌هایی از جامعه نسبت به آن بی‌اعتماد هستند و به نظر می‌رسد که دلایل خوبی دارند. دولت‌ها نیز به وضوح درک می‌کنند که نیاز به داشتن یک چارچوب نظارتی احساس می‌شود.
قانون پیشنهادی، مقامات را از به کارگیری هوش مصنوعی برای ایجاد سیستم‌های رتبه‌بندی اجتماعی و همچنین استفاده از ابزار‌های تشخیص چهره در مکان‌های عمومی منع می‌کند. همچنین، فهرستی از اثرات خطرناک بالقوه وجود دارد که سوءاستفاده از آسیب‌پذیری و ایجاد آسیب‌های فیزیکی و روانی را شامل می‌شود و ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باید پیش از فروش سیستم‌های خود نشان دهند که سیستم‌ها چنین مشکلاتی را در بر ندارند. با وجود این، برخی ادعا می‌کنند که پیشبرد این موضوع به قدر کافی نیست، زیرا در شرایط کنونی، هیچ شرطی مبنی بر این که کاربران باید از تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آگاه باشند، وجود ندارد.

انرژی پایدار
“آژانس بین‌المللی انرژی” (IEA) تخمین می‌زند که انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش، ۴۰ درصد بیشتر تولید و استفاده شده است. پیش‌بینی می‌شود که این افزایش تا سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد. این موضوع، یک کمک بزرگ برای کشور‌ها و کسب و کار‌هایی خواهد بود که سعی دارند به اهدافی مانند خنثی کردن انتشار کربن یا حتی به صفر رساندن انتشار کربن برسند. به علاوه، منابع در حال ظهور انرژی مانند سوخت‌های زیستی، هیدروژن مایع و حتی همجوشی هسته‌ای، پیشرفت بیشتری خواهند کرد.
با وجود این، پیشرفت در همه زمینه‌ها به احتمال زیاد خبرساز خواهد شد. شرکت آمریکایی “هلیون انرژی” (Helion Energy) که در زمینه انرژی همجوشی پیشگام است، انتظار دارد که بتواند جدیدترین نمونه ژنراتور همجوشی را طی سال ۲۰۲۲ معرفی کند.
همچنین انتظار می‌رود که کاربرد‌های عملی، در زمینه انرژی “هیدروژن سبز” ظاهر شوند. این روش برخلاف فرآیند‌های اثبات‌شده تولید انرژی از هیدروژن که انرژی کثیف سوخت‌های فسیلی را به کار می‌گیرند، از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کند و اثر زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.