12

بومی سازی دستگاه آزمایش شمارش کامل خون

  • کد خبر : 6346
  • 15 آبان 1400 - 14:04
بومی سازی دستگاه آزمایش شمارش کامل خون
پژوهشگران فناوری‌های همگرا دستگاهی تولید کرده‌اند که با یک قطره خون، 19 پارامتر خونی فرد را به سرعت اندازه گیری می کند.

شمارش کامل خون، پرسفارش‌ ترین تست خون در آزمایشگاه‌ ها است که طی آن، تعداد گلبول‌ های سفید و قرمز خون و همچنین سطح هموگلوبین و دیگر ترکیبات خونی اندازه‌ گیری می ‌شود.

فرآیند مراجعه اولیه به پزشک تا دریافت نتیجه آزمایش از آزمایشگاه، بیش از چند روز زمان می‌ برد، اما مدتی است محققان کشورمان دستگاهی با فناوری پیشرفته ساخته ‌اند که این دستگاه تنها با یک قطره خون و بدون نیاز به خون گیری وریدی، در زمان ۱۰ دقیقه، آزمایش را انجام می ‌دهد.

روش کار با این دستگاه نیز ساده است و تنها به یک قطره خون کاربر نیاز دارد.

با اندازه گیری این ۱۹ پارامتر که تعداد گلبول ‌های سفید و قرمز، پلاکت‌ها و هموگلوبین، برخی از شاخصه های آن هستند، می توان متوجه نقصان هایی چون کم خونی، عفونت و انعقاد خون شد.

این دستگاه ایران ساخت، به طور کامل با فناوری های بومی تولید شده و فناوری مرکزی آن مرتبط با حوزه ریزسیالات بوده و در آن از فناوری های دیگری مانند هوش مصنوعی نیز استفاده شده است.

این محصول در حال حاضر در مرحله نیمه صنعتی بوده که پس از نهایی شدن مرحله آزمایش و دریافت تاییدیه‌ ها و مجوزهای لازم، به بازار می ­آید.

طبق پیش بینی ها، نسخه هموگلوبین این دستگاه، ۶ ماه و نسخه سی بی سی آن نیز حدود ۱ سال دیگر به تولید انبوه می رسد.

دستگاه آزمایش شمارش کامل خون که با حمایت مرکز فناوری‌ های همگرای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده و قیمت مقرون به صرفه تری در مقایسه با نمونه های کمیاب خارجی خود دارد، در مطب ها، خانه ‌های بهداشت و سلامت، اورژانس و آمبولانس کاربردی است و با استفاده از آن می‌توان از وضعیت سلامت افراد در هر لحظه و مکان آگاهی پیدا کرد.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.