13

ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده کاغذ و لباس

  • کد خبر : 6448
  • 15 دی 1400 - 11:21
ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده کاغذ و لباس
یک شرکت دانش بنیان دستگاه ضدعفونی‌کننده ای ساخته که قادراست درصد بالایی از ویروس‌هایی مانند کرونا و آنفولانزا را از سطح انواع کاغذ و لباس، نابود کند.

 

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام کرد: شرکت توسعه ایمن الکترونیک باختران در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا اقدام به ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده کاغذ با فناوری ماکروویو کرده است که کلیه فرآیندهای کنترلی این دستگاه به واسطه حسگر مادون قرمز دما انجام می‌شود.

مکانیزم ضدعفونی کردن کاغذ این دستگاه به این صورت است که ابتدا دمای سطح کاغذ تا ۱۱ الی ۳۱ درجه بالا رفته و سپس سیکل پله‌ای ضدعفونی کردن کاغذ شروع می‌شود.

این فرایند ۵ دقیقه به طول انجامیده و سپس، عمل ضدعفونی کردن کاغذ به اتمام می‌رسد. بعد از اتمام فرآیند استریل، با توجه به اینکه گرما از درون ماده تولید می‌شود، تمام قسمت‌های کاغذ و اسکناس و . . . استریل می‌شود.

سیکل تعریف شده توسط شرکت با داده های مقاله مطابقت دارد و این دستگاه قادر به نابود کردن ویروس کرونا از سطوح کاغذ است.

جمال شریفی رئیس هیات مدیره شرکت توسعه ایمن الکتریک باختران گفت: میزان آب موجود در کاغذها، هم وابسته به دما و هم وابسته به رطوبت است که می‌تواند ۴ الی ۶۱ درصد وزن کاغذ را تشکیل دهد.

وی افزود: در دمای ۴۲ درجه سانتی گراد و رطوبت ۲۱ درصد، میزان ۱ تا ۲ درصد از وزن خالص کاغذی که استفاده می‌کنیم از آب تشکیل شده است. به همین دلیل وقتی کاغذ تحت تاثیر امواج ماکروویو قرار می‌گیرد، دمای آن افزایش پیدا می‌کند.

این دستگاه بنا به درخواست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توسط انیستیتو پاستور مورد تست ویروس آنفولانزا به عنوان مدلی از ویروس های پوشینه‌دار حاوی ژنوم RNA تک‌رشته‌ای قرار گرفته و طبق نتایج به دست آمده، این دستگاه قادر به نابود کردن ۹۹٫۹۹ درصد ویروس‌های مورد آزمون است.

دستگاه ضدعفونی کاغذ، دارای فناوری پیشرفته کنترل و در عین حال کاربری بسیار آسانی است.

طبق گفته شریفی، این دستگاه هیچ‌گونه نمونه مشابه داخلی و خارجی نداشته و به‌تازگی کشور چین، نمونه‌ای از این دستگاه تولید کرده که برخلاف مدل ایرانی که مانتیتورینگ است، به صورت دستی عمل می‌کند که این حالت، خطای زیادی دارد.

این دستگاه با توجه به قابلیت ایمن‌سازی و جلوگیری از خطر، می‌تواند در اماکن نظامی و حتی جنگ‌های بیولوژیک کارایی داشته باشد.

 

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6448

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.