12

رشد جایگاه ایران در تولیدات فناوری

  • کد خبر : 6460
  • 25 دی 1400 - 13:36
رشد جایگاه ایران در تولیدات فناوری
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ارتقای 24 پله ای رتبه جهانی کشورمان در تولیدات فناوری خبر داد.

دکتر علی خیرالدین گفت: در سال ۲۰۱۱ رتبه ایران در تولیدات فناوری ۹۵ بود که این رقم در سال ۲۰۲۱ این رتبه به ۷۱ در جهان رسیده است.

وی همچنین افزود: جایگاه کشورمان در حوزه نوآوری از رتبه ۶۷ در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۶۰ در سال ۲۰۲۱ ارتقاء یافته است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به واکاوی رویکرد مقاله محوری در تحقیقات دانشگاهی و غفلت از نیازها و مسائل کشور اظهار داشت: کاربردی شدن پژوهش، تولید ثروت و استقلال مالی دانشگاه‌ها را به دنبال دارد.

دکتر خیرالدین همچنین تاکید کرد: زیست بوم فناوری و نوآوری بستری برای تحقق اقتصاد دانش بنیان است، لذا باید کوشش کنیم این زیست بوم در استان های مختلف تکمیل شود.

به گفته وی، صادرات و تعاملات بین المللی، توسعه فناوری های نرم، انتقال فناوری، جشنواره های فناوری و مهارتی، نظام ایده ها و نیازها (نان)، مالکیت فکری، آمایش فناوری و ماموریت گرایی پارک ها، گرنت فناوری، تشکیل شورای فناوری و نوآوری در دانشگاه ها، اصلاح آیین نامه ارتقاء و پایه تشویقی، اصلاح آیین نامه مدیریت دانشگاه ها و اتاق های فکر ۱۶ گانه از جمله برنامه های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، مهم ترین برنامه این معاونت را «ایجاد تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری دانست» و افزود: فرهنگ‌سازی و توسعه گفتمان فناوری و نوآوری، ایجاد فرصت فناورانه، رصد فناوری‌های نوظهور، فعال کردن کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان‌ها، دیپلماسی فناوری، دستیار فناوری و ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های اولویت دار معاونت فناوری و نوآوری می باشد.

وی به بحث کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، بیش از ۶۰ درصد آموزش دیدگان مهارتی، جذب بازار کار می‌شوند و اشتغال بیش از ۵۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در واحدهای فناور نشان‌دهنده بستر خوب این حوزه است.

دکتر خیرالدین در خصوص وضعیت پارک‌های علم و فناوری در ایران عنوان کرد: ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۳ مرکز رشد واحدهای فناور، ۱۰ هزار و ۷۰۴ واحد فناور، یک هزار و ۶۶۴ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد و همچنین ۶۵ هزار فناور شاغل در پارک ها و مراکز رشد نشان‌دهنده آن است که اشتغال فناوران در شرکت‌ها و پارک‌های علم و فناوری رشد داشته است.

وی تصریح کرد: علی رغم رشد فزاینده شاخص‌های این حوزه، تعداد فناوران متقاضی حضور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در ۵ سال اخیر در حال کاهش است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در خصوص طرح‌های اشتغال‌زایی دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در این راستا سه طرح دستیار فناوری، فن‌آموزی دانش‌آموختگان و پسا دکتری نوآوری و فناوری؛ با هدف افزایش مهارت‌ها و استعدادهای دانش‌آموختگان و دانشجویان، ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان و دانشجویان، افزایش اثربخشی فارغ‌التحصیلان در داخل کشور و جلوگیری از خروج نخبگان، تقویت ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها از طریق ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان با تأمین نیروی انسانی متخصص در دستور کار است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6460

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.