10

ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری در حوزه شیمیایی در کشور

  • کد خبر : 6472
  • 06 بهمن 1400 - 13:58
ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری در حوزه شیمیایی در کشور
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم ایجاد زمینه احداث نخستین پارک علم و فناوری در حوزه شیمیایی در کشور تاکید کرد.

 

علی خیرالدین در آیین معرفی پتروشیمی کارون به عنوان نخستین شرکت دانش‌بنیان گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس اظهار کرد: صنعت پتروشیمی باید تمرکز بیشتری بر پارک‌های شیمیایی داشته باشد. برای نمونه هم‌اکنون کشور چین ۶۸۰، عربستان ۳ و آلمان ۶۰ پارک شیمیایی احداث کرده‌اند، اما در ایران یک پارک شیمیایی نیز وجود ندارد که پارک‌های علم و فناوری می‌توانند زمینه مناسبی برای ایجاد این پارک‌ها باشند.

وی اظهار داشت: وزارت علوم این آمادگی را دارد که همکاری لازم را با مجموعه پتروشیمی برای دریافت مجوزهای واحدهای فناور و پارک‌های علم و فناوری داشته باشد تا نخستین پارک شیمیایی کشور ایجاد شود.

دکتر خیرالدین با تأکید بر اینکه برای موفقیت در این بخش باید روی لبه فناوری و مرز دانش فناوری کار کنیم، تصریح کرد: وجود دفاتر انتقال فناوری در هلدینگ‌های مختلف به‌ویژه در بخش پتروشیمی بسیار ضروری است و این موضوع باید تقویت شود.

وی گفت: ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۳ مرکز رشد، ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور و ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که حدود هزار و ۸۰۰ از این دانش‌بنیان‌ها در پارک‌های علم و فناوری هستند.

وی یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور را بیکاری خواند و ادامه داد: حدود ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و این نشان‌دهنده آن است که ما نتوانستیم در جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار موفق باشیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ۶۵ هزار اشتغال دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است، افزود: شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند حدود ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی را جذب کنند، بنابراین زمینه‌ای مناسب برای اشتغال دانش‌بنیان است.

وی بر تبدیل واحدهای فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی که به‌تازگی قرار شده است ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه داشته باشد، بیشترین حمایت را از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد. با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر خام‌فروشی نخواهیم کرد و به سمت بهره‌وری بالاتر خواهیم رفت.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم درباره طرح میزبانی توضیح داد: در این طرح دانشجویان فعال در دانشگاه‌ها را شناسایی و علاقه‌مندان حوزه فناوری را وارد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کنیم، بنابراین صنعت پتروشیمی نیز می‌تواند در صورت توان از علاقه‌مندان به حوزه پتروشیمی در این طرح حمایت کند.

‌‌‌‌

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6472

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.