11

تشخیص کرونا در کمتر از ۲۰ ثانیه با کیتهای دانش بنیان ایرانی

  • کد خبر : 6483
  • 18 بهمن 1400 - 13:34
تشخیص کرونا در کمتر از ۲۰ ثانیه با کیتهای دانش بنیان ایرانی
فناوران ایرانی موفق به ساخت کیت‌های تشخیص کرونا شده‌اند که در کمتر 20 ثانیه می‌تواند با دقت بالا، آلودگی به ویروس کرونا را شناسایی کند.

طاهره روحانی، رئیس هیات‌مدیره یکی از شرکتهای دانش‌بنیان ایرانی، با اعلام تولید این کیت تشخیص کرونا که دقت و حساسیت بالایی دارد، گفت: این کیت تشخیصی با توانمندی داخلی طراحی و تولید شده است که می‌توان با استفاده از آن، آلودگی به ویروس کرونا را به سرعت تشخیص داد.  این کیت در دو بسته‌بندی تکی و ده‌تایی تولید شده که می‌توان از آن برای آزمایش‌های شخصی و خانگی استفاده کرد.

این کیت دارای حساسیت ۹۶ درصد و اختصاصیت ۹۸ درصد بوده و نمونه‌برداری آن نیز از بزاق انجام می‌شود. زمان تشخیص در این کیت بین ۱۰ تا ۲۰ ثانیه است.

در این فناوری، از نانوحسگرهای شیمیایی با پایه طلا استفاده شده است که روی آن گیرنده‌های ویژه قرار گرفته که با پروتئین اسپایک ویروس کرونا برهمکنش دارد. در صورت وجود ۱ نانوگرم بر میلی‌لیتر از این ویروس در نمونه، شناسایی با تغییر رنگ محلول انجام می‌شود. با توجه به سطح پایین تشخیص، آلودگی‌ در روزهای اول به ویروس کرونا با استفاده از این کیت قابل انجام است. این حد به گونه‌ای است که گاهی تست PCR نیز در این حد کم از حضور ویروس کرونا، جواب منفی کاذب می‌دهد.

این کیت‌ها روی ویروس آنفولانزا نیز آزمایش شده و مشخص شد که حضور ویروس آنفولانزا موجب مثبت شدن جواب تست نمی‌شود، بنابراین این کیت به صورت اختصاصی برای ویروس کرونا جواب می‌دهد. هرچند فناوری ساخت این کیت به گونه‌ای است که می‌توان با کمی تغییر در ساختار حسگر، از آن برای تشخیص اختصاصی آنفولانزا نیز استفاده کرد.

این پروژه به صورت مشترک و با همکاری دانشگاه صنعتی قوچان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پارک علم و فناوری سلامت مشهد انجام شده و در حال حاضر تولید نیمه‌صنعتی این کیت‌ها آغاز شده و ظرفیت فعلی تولید، ۱۰ هزار کیت در هفته است.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6483

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.