13

فناوری تولید تصاویری با وضوح بالا از ساختارهای زمین

  • کد خبر : 6497
  • 02 اسفند 1400 - 13:05
فناوری تولید تصاویری با وضوح بالا از ساختارهای زمین
محققان مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران موفق به توسعه فناوری تولید تصاویری با وضوح بالا از ساختارهای زمین شناختی در زیر سطح زمین شدند.

علی غلامی استاد گروه آموزشی فیزیک زمین مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در این مورد توضیح داد: «وارون سازی شکل موج کامل» یکی از توانمندترین و به روزترین روش‌های تصویرسازی ژئوفیزیک است و محققان ژئوفیزیک برای بهینه کردن و توسعه فناوری تولید تصاویر با وضوح بالاتر، تلاش می‌کنند.

وی افزود: محققان ایرانی در قالب یک رساله دکتری که در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران انجام شده است از یک فرمول‌بندی جدید استفاده کرده و الگوریتمی را در حوزه وارونسازی شکل موج کامل پیاده‌سازی کردند که نسبت به نتایج تحقیقات پیشین، تصاویری با تفکیک‌پذیری بهتر و وضوح بسیار بالاتر از زیر سطح زمین به دست می‌دهد و به نوعی نتایج تحقیقات پیشین در زمینه تصویرسازی از زیر سطح زمین را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود می ‌بخشد.

استاد گروه آموزشی فیزیک زمین مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه این دستاورد در چه حوزه‌هایی از صنعت راهگشا خواهد بود، اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در صنعت نفت، فقدان دسترسی به تصاویر واضح از مخازن هیدروکربوری در زیر سطح زمین است. توسعه فناوری تولید تصاویر با وضوح بالا از زیر سطح زمین، به اکتشاف مخازن هیدروکربوری مانند نفت و گاز کمک شایانی می‌کند.

غلامی از زلزله‌شناسی به عنوان حوزه دیگری نام برد که «وارون سازی شکل موج کامل با الگوریتم‌های با تفکیک‌پذیری بالا» به کمک آن می‌آید.

وی در این باره گفت: از فناوری تصویرسازی با وضوح بالا از زیر سطح زمین، می‌توان برای تخمین دقیق‌تر مدل سرعت زمین جهت موقعیت‌یابی کانون زلزله‌ها و تحلیل خطر استفاده کرد.

این محقق افزود: توسعه این فناوری می‌تواند در تصویرسازی با وضوح بالا برای اکتشاف معادن فلزی و مطالعات باستان‌شناسی به روش غیر مخرب رادار نفوذی زمین (GPR) کمک کند.

وی، بهبود هرچه بیشتر وضوح تصاویر با روش‌های آکوستیک در تصویرسازی پزشکی را مستلزم ادامه تلاش‌های انجام گرفته در توسعه فناوری تولید تصاویر با وضوح بالا دانست.

 

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.