13

طراحی سامانه هوشمند برای کاهش تلفات جاده ای

  • کد خبر : 6547
  • 07 اردیبهشت 1401 - 13:16
طراحی سامانه هوشمند برای کاهش تلفات جاده ای
دانش بنیان ها سامانه ای جامع برای کاهش تلفات در تصادفات جاده ای طراحی کردند.

سامانه تماس اضطراری (e call) در قالب پروژه ای ملی با هدف شناسایی هوشمند تصادف و اطلاع رسانی زمان و مکان رخداد سانحه تعریف شده است که اجازه نمی‌دهد افراد به دلیل ارسال به موقع کمک‌های درمانی و دیگر خدمات در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دهند.

در سیستم جامع تماس اضطراری (e-call) کلیه خودروهای مجهز شده به این سامانه، در صورت بروز یک تصادف جاده‌ای، به‌طور خودکار و با استفاده از سنسورهای شناسایی تصادف و با یک شماره مشخص مختصات محل تصادف به مراکز اورژانس و دیگر مراکز هماهنگ شده برای کمک‌رسانی، در همان لحظه تصادف، اطلاع‌رسانی می شود و سازمان‌های امدادی مربوطه با استفاده از منابع انسانی، خودرویی و سایر امکانات خود، اقدام به اعزام و خدمات‌رسانی در همان نقطه تصادف خواهند کرد.

این پروژه در حال حاضر در مرحله اتمام و پیاده‌سازی نمونه پایلوت سامانه قرار دارد.

این طرح ملی با همکاری تیمی میان ۳ شرکت دانش‌بنیان «سامانه ساز دلفین آپادانا»، «آیرود الکترونیک آریا» و «موبیکار» و با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  انجام شده است.

نصب نمونه‌های پایلوت بر روی ناوگان شرکت ماموت دیزل، سازمان راهداری استان البرز و بیمه رازی نیز دیگر اقدام انجام شده در این زمینه است.

آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای یکی از علت‌های مهم مرگ و میر در کشورمان به شمار می‌رود و عملیاتی سازی این طرح می تواند نقش بسزایی در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات داشته باشد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6547

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.