13

استفاده از قلم رسانای نانویی به جای چسب نقره

  • کد خبر : 6617
  • 11 تیر 1401 - 13:21
استفاده از قلم رسانای نانویی به جای چسب نقره
یک شرکت دانش بنیان قلم‌های رسانای نانویی تولید و به بازار عرضه کرده است که کاربرد‌های آموزشی و صنعتی دارد.

مدیر فنی این شرکت دانش بنیان می‌گوید، قلم‌های رسانایی نانویی این شرکت را می‌توان به جای چسب نقره استفاده کرد.

رضا آزادبخت می افزاید: در این قلم‌ها از نانوذرات استفاده شده که نسبت به چسب‌های نقره مزیت‌هایی دارد. قلم‌های رسانای خارجی به دلیل محدودیت‌های تحریمی، به سختی وارد کشور می‌شوند و قیمت بالایی دارند این در حالی است که این قلم‌های نانویی با کمتر از یک سوم قیمت قلم‌های خارجی به بازار عرضه می‌شوند و از نظر کیفیت نیز مشابه نمونه‌ها خارجی هستند.

ذرات نقره در قلم‌های خارجی در ابعاد میکرونی هستند، اما این قلم‌های ایرانی ابعاد نانومتری دارند. اهمیت نانومتری بودن ذرات در میزان مصرف نقره است. در چسب‌های نقره رایج در حدود ۸۵ درصد وزنی نقره استفاده می‌شود در حالی که در این قلم‌های نانویی، کمتر از ۴۵ درصد وزنی نقره به کار رفته در حالی که همان ویژگی و عملکرد را داراست و در عین حال از قیمت کمتری برخوردار است، چرا که نقره فلز گرانقیمتی بوده و کاهش مصرف آن به کاهش قیمت تمام شده محصول کمک می‌کند.»

آزادبخت می‌افزاید: «از این قلم‌ها علاوه بر کاربرد‌های آموزشی در صنایعی نظیر الکترونیک، سلول خورشید و میکروسکوپ‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. در میکروسکوپ‌های SEM و STM که رسانایی نمونه اهمیت زیادی دارد، این قلم‌ها قابل استفاده هستند. در تعمیرات بورد‌ها نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.»

به گفته وی، این قلم رسانا که در تولید آن از نانوذراتی در ابعاد ۵۰ نانومتر استفاده شده است قابلیت کاربرد روی کاغذ و مقوا و استفاده در مصارف آموزشی، طراحی مدار‌های الکترونی، آموزش در حوزه الکترونیک، سلول‌های خورشیدی و کاردستی را دارد.

از مزیت‌های این قلم می‌توان به عدم ایجاد سطوح برجسته (ایجاد خط‌های صاف و بدون برجستگی و غیر قابل لمس با دست) اشاره کرد. در فرمولاسیون این قلم رسانا از آب به عنوان حلال استفاده شده و تا اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی می‌گوید: «در حال توسعه یک اپوکسی رسانا هستیم که با فناوری مشابه با فناوری همین قلم‌های رسانا ساخته می‌شود که به زودی این محصول نیز به مراحل پایانی توسعه خواهد رسید.»

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.