6

تاکید بر توسعه همکاریهای علمی و فناورانه ایران و ترکیه

  • کد خبر : 6646
  • 01 مرداد 1401 - 11:02
تاکید بر توسعه همکاریهای علمی و فناورانه ایران و ترکیه
 در دیدار رئیس شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه( توبیتاک) با قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل بر توسعه همکاریهای علمی و فناورانه دو جانبه تاکید شد.

رئیس شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه در این دیدار گسترش همکاری مابین شرکت‌های دانش‌بنیان در دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: با ایجاد دفتر انتقال فناوری بین وزارت علوم و توبیتاک می‌توان همکاری پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور را گسترش داد.

دکتر حسن ماندال یادآور شد: هم اکنون همکاری‌های علمی بین دو کشور در سطح دانشگاهی جریان دارد ولی من تقاضا می‌کنم صنایع هم در این همکاری لحاظ شوند.
وی تاکید کرد: اگر در کنار یک دانشگاه ایرانی یک صنعت نیز با دانشگاه و صنعت متناظر خود در ترکیه همکاری کند همکاری‌های علمی دو کشور ضمن افزایش، بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود.
رئیس توبیتاک گفت: شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه خود موسسات پژوهشی مستقلی دارد که می‌توانند در زمینه زیست‌فناوری و صنایع مختلف با ایران همکاری کنند.
دکتر ماندال اظهار داشت: تعریف فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکترا نیز می‌تواند یکی از  محورهای همکاری علمی ایران و ترکیه باشد.

وی تصریح کرد: اراده ایران و ترکیه برای گسترش همکاری‌های علمی می‌تواند الگوی کشورهای اسلامی باشد.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل هم در این دیدار با اشاره به روابط دیرین بین دو کشور دوست و برادر ایران و ترکیه گفت:  آماده تقویت همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری بین دو کشور هستیم و  در این راستا ضمن ادامه روندهای گذشته بر تعریف مسیرهای جدید تاکید داریم.

دکتر حدادی اصل اظهار داشت: هم اکنون ۴۷ طرح پژوهشی مشترک میان ایران و ترکیه در حال انجام است و ما این آمادگی را داریم در مدت یک سال ۳۰ طرح پژوهشی دیگر را به طرح‌های موجود اضافه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مراکز دانشگاهی، در ایران حدود ۴۰ موسسه پژوهشی مستقل وجود دارد که می‌توانند با موسسات پژوهشی ترکیه همکاری کنند و موضوع آب می‌تواند یکی از زمینه‌های این همکاری باشد.
در پایان این نشست مقرر شد پیشنهاد مکتوب توبیتاک به مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی ایران ارائه و مقدمات فعالیت کمیته علمی و فناوری بین دو کشور مهیا شود.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6646

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.