5

طرح ساخت شهرک نخبگان در کنار دانشگاه‌های کشور

  • کد خبر : 6653
  • 09 مرداد 1401 - 13:55
طرح ساخت شهرک نخبگان در کنار دانشگاه‌های کشور
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، از امضای تفاهم‌نامه این بنیاد با دانشگاه‌های بزرگ مراکز استان در سراسر کشور خبر داد و این اقدام را اولین گام در تحقق طرح ساخت شهرک‌های نخبگانی توصیف کرد.

به گزارش اراده نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، ناصر باقری مقدم گفت: نظر به دستور رئیس‌جمهور، در راستای ایجاد شهرک نخبگان در کشور و رفع مسئله مسکن اجتماع نخبگانی، به عنوان موضوعی مهم در حفظ و نگهداشت نخبگان و مستعدان برتر و فراهم آوردن شرایط مناسب برای بهره‌مندی از توان آنها در توسعه و پیشرفت کشور، انجام اقدامات اولیه تحقق طرح ساخت شهرک نخبگان در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته است.

وی افزود: از این رو بنیاد امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های بزرگ مراکز استان‌ها را به عنوان گام نخست این اقدام، در نظر گرفته، که با همکاری و همراهی و استفاده از امکانات هر یک از این دانشگاه، ساخت این شهرک‌ها در کنار دانشگاه‌ها آغاز شود و در ادامه با ساخت مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی در این شهرک‌ها و ایجاد زیرساخت مناسب و ارائه تجهیزات لازم به نخبگان علاوه بر رفع دغدغه‌های مرتبط با اسکان، مسیر علم‌آموزی و دانش‌افزایی نخبگان تسریع شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نحوه همکاری دانشگا‌ه‌ها با بنیاد ملی نخبگان در اجرایی‌سازی این طرح گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها، دانشگاه‌ها بخشی از زمین‌هایی را که می‌توانند به این امر اختصاص دهند، در اختیار بنیاد ملی نخبگان قرار می‌دهند و بنیاد نیز با کمک منابع، حمایت‌ها، تسهیلات و اعتبارات دولتی اقدام به ایجاد و ساخت واحد‌های مسکونی در قالب شهرک نخبگانی می‌کند که این واحد‌ها به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار نخبگان کشور قرار خواهد گرفت.

باقری‌مقدم ادامه داد: همچنین در مسیر اجرایی‌سازی این طرح لازم است منابع لازم در اعتبارات سالانه بنیاد ملی نخبگان دیده شود و وزارت مسکن، شهرداری‌ها و وزارت علوم مجوز‌های لازم را صادر کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این روندی است که در تمام کشور اجرایی خواهد شد، گفت: این طرح از استان تهران و با امضای تفاهم نامه با دانشگاه صنعتی شریف آغاز شده و امضای تفاهم نامه با دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه شیراز دو تفاهم‌نامه دیگری است که به زودی و پس از انجام مذاکرات لازم، به امضا طرفین خواهد رسید.

باقری‌مقدم افزود: همچنین دولت سیزدهم و رییس محترم جمهور علاوه بر اهتمام ویژه به خانه دار شدن عموم مردم در طرح مسکن ملی، دستور جداگانه نیز برای ایجاد واحد‌های مسکونی نخبگان داده‌اند، در این راستا نیز بنیاد ملی نخبگان برنامه‌ریزی لازم برای خانه دار شدن پنج هزار نفر از نخبگان با اولویت اعضای هیات علمی نخبه و نخبگان کارآفرین و فناور در شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد شهرک نخبگان و حل مسئله مسکن، کمک شایانی به ماندگاری نخبگان در کشور کرده و مانع مهاجرت و خروج نخبگان از کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: برنامه‌ها و جزییات این طرح به زودی توسط مقامات عالی‌رتبه کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد و بدون شک این امر گام مهمی در ایجاد امید و انگیزه در میان جوانان مستعد و جامعه نخبگانی کشور است که امیدواریم با کمک الطاف الهی و همرایی سایر دستگاه‌هایی اجرایی کشور به سرانجام برسد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان جلوگیری از مهاجرت نخبگان را یک وظیفه ملی و همگانی دانست و تاکید کرد: اجرای سند راهبرد کشور در امور نخبگان به چهل دستگاه اجرایی کشور ابلاغ شده است و بنیاد وظیفه شناسایی، رصد و پیگیری اقدامات این دستگاه‌ها در اجرای سند را بر عهده دارد لذا برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و استعداد‌های برتر نیاز است تا امکانات کشور که در اختیار دستگاه‌های اجرایی است به صورت عملیاتی برای تحقق اقدامات سند بکار گرفته شود.

مسئولان پارک فناوری پردیس هم بیش از یکسال پیش از ساخت شهرک مسکونی در جوار این پارک برای اسکان نخبگان و محققان خبر داده بود.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.