7
توسط سازمان بازرسی آذربایجان شرقی؛

ایجاد کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان

  • کد خبر : 6660
  • 15 مرداد 1401 - 10:04
ایجاد کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان
رییس منطقه 5 بازرسی کشور و بازرس کل آذربایجان شرقی از ایجاد کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش اراده نیوز؛سعید قاسمی وند در بازدید از برخی از واحدهای دانش‌بنیان استان افزود: در این کمیته مشکلات و چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به‌صورت ویژه در کمترین زمان رسیدگی می‌شود.
به گفته وی مسئولان بازرسی منطقه ۵ کشور و بازرسی کل استان ضمن دریافت مسائل و مشکلات به‌صورت حضوری به‌صورت متناوب به‌صورت حضوری چالش‌ها و نیازهای این واحدها را احصا می‌کنند و پیگیری‌های لازم را برای مرتفع ساختن این مشکلات انجام می‌دهند.
رییس منطقه ۵ بازرسی کشور و بازرس کل آذربایجان شرقی بابیان اهمیت توجه به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به‌منظور تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال آفرین اظهار کرد: تمامی ادارات و ارگان‌ها ملزم به اجرای کامل قوانین و مقررات مربوط به حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان هستند و سازمان بازرسی به‌عنوان متولی نظارت بر حسن اجرای قوانین با سازمان‌ها و نهادهایی که این قوانین را رعایت نکنند و ترک فعل داشته باشند به‌شدت مقابله خواهد کرد.
سعید قاسمی وند با اشاره به واردات کالاهای دارای تولید مشابه دانش‌بنیان در کشور تأکید کرد: به‌صورت قاطع جلوی ورود کالاهای خارجی که نمونه مشابه آن توسط شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان تولید می‌شود از مبادی رسمی گرفته خواهد شد.
رییس منطقه ۵ بازرسی کشور و بازرس کل آذربایجان شرقی در این بازدید با ابراز خرسندی از تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه با تکنولوژی پیچیده و نو گفت: محصولات و خدمات توسط این شرکت‌ها می‌توانند بسیاری از نیازهای را مرتفع کنند و به اقتصاد کشور کمک شایانی بکنند.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز بابیان اینکه نبود اراضی برای واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای تولید صنعتی و نیمه‌صنعتی در سالیان گذشته موجب پراکندگی حضور این شرکت‌ها شده است گفت: این پراکندگی حضور در نقاط مختلف موجب بروز مشکلات متعدد و بهره‌مند نبودن از زیرساخت‌های لازم برای این شرکت‌ها شده است.
دکتر عبدالرضا واعظی افزود: با اقدامات متعددی که پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی انجام داده است به‌زودی اراضی جدیدی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در این پارک واگذار خواهد شد تا محصولات دانش‌بنیان و فناورانه هایتک در این واحدها تولید بشود.
وی با اشاره به پتانسیل و توانمندی‌های عظیم شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری بیان کرد: بسیاری از این شرکت‌ها محصولات منحصربه‌فردی را تولید می‌کنند که کالاهای استراتژیک و حیاتی محسوب می‌شود و این شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز به حمایت‌های بیش‌ازپیش دارند.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با تشکر از رویکرد مثبت سازمان بازرسی برای حمایت از واحدهای فناور و دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به علت دارا بودن واحدهای تحقیق و توسعه در صورت حمایت می‌توانند بسیاری از مشکلات صنایع و ارگان‌ها را مرتفع ساخته و نقش ارزنده‌ای در توسعه و پیشرفت کشور داشته باشند.
در این بازدید بازرس کل آذربایجان شرقی به همراه معاونان و مدیران ارشد منطقه ۵ بازرسی کشور از شرکت‌های دانش صنایع نوین اندیش سهند آرام تولیدکننده تیوب‌های لیزر سیلد گازکربنیک و شیمی پژوهش تولیدکننده ماشین‌آلات صنایع سلولزی، معدنی، نفت و گاز بازدید کردند و از نزدیک از توانمندی‌ها و مشکلات این واحدها مطلع شدند.
مدیران این شرکت‌ها تأمین سرمایه در گردش و سرمایه لازم برای توسعه واحدها، تأمین مواد اولیه، عدم همکاری مکفی مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها، نبود اراضی مناسب برای ایجاد واحدهای تولیدی فناورانه، خرید محصولات خارجی بجای محصولات دانش‌بنیان داخلی توسط سازمان و اداره های استان، عدم مشارکت در ریسک تحقیق، توسعه و تولید محصولات فناورانه، مشکل راه دسترسی و نبود زیر ساخت های لازم مانند آب و آنتن دهی مناسب در شهرک صنعتی شهید سلیمانی و واردات محصولات خارجی که آن مشابه آن محصولات در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تولید می‌شود را اصلی ترین مشکلات خود بیان کردند.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6660
  • نویسنده : جواد بیرام‌زاده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.