6

طراحی و ساخت دستگاه‌های آنالیز حرارتی

  • کد خبر : 6674
  • 31 مرداد 1401 - 13:32
طراحی و ساخت دستگاه‌های آنالیز حرارتی
یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز نوآوری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران موفق به ساخت دستگاه‌های آنالیز حرارتی شد.

شرکت دانش بنیان دما پژوه آروین با اتکا به تجربیات ۲۰ ساله کارشناسان خود در زمینه خدمات پس از فروش دستگاه‌های آنالیز حرارتی ساخت شرکت‌های خارجی، با تلاش مستمر و شبانه‌روزی نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه‌های آنالیز حرارتی شد.

هم اکنون این شرکت مراحل تحقیقاتی دستگاه‌های Dilatometer, DSC, TGA, STA را با موفقیت تکمیل و به مرحله تولید رسانده و به گفته کارشناسان از نظر فنی و کیفی با مدل‌های خارجی و برندهای معتبر جهانی قابل رقابت است.

بر اساس این گزارش، دستگاه‌های یاد شده نیاز اساسی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و صنایع تولیدی کشور به شمار می‌روند که با توجه به تحریم‌های ظالمانه تهیه و خرید برخی از آنها برای مجموعه‌های فوق با دشواری‌های فراوانی مواجه بوده و برخی دیگر امکان پذیر نیست و در صورت امکان با هزینه‌های سرسام آور و به روش‌های غیرمستقیم قابل خریداری است.

امروزه روش‌های گوناگونی برای شناسایی انواع مواد اولیه و کنترل محصولات تولیدی صنایع مادر از جمله پلیمر، پتروشیمی، فولاد، کاشی و سرامیک، شیشه و لعاب وجود دارد که یکی از این فناوری‌های بررسی رفتار حرارتی آنها که اصطلاحا به آنالیز حرارتی معروف است و عبارت است از آنالیز کردن تغییرات به وجود آمده در خاصیت یک نمونه که ناشی از تحمیل تغییر دمایی بر آن است یا به عبارت ساده‌تر آنالیز حرارتی مجموعه ای از روش‌هاست که خواصی از مواد که با دما تغییر می‌کنند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آنالیز حرارتی قادر است خواصی مانند آنتالپی، ظرفیت گرمایی، تغییرات جرمی و ضریب انبساط گرمایی را تعیین کند و در شیمی و علوم پلیمر برای مطالعه بر روی واکنش‌های فاز جامد، واکنش‌های تخریبی حرارتی، تغییر فاز و دیاگرام فازی استفاده می‌شود.

در حال حاضر ۶ شرکت بزرگ در دنیا دارای فناوری ساخت این محصولات هستند که می‌توان به شرکت‌های NETZSCH آلمان، TA Instrument ، Mettler Toledo، PerkinElmer و شرکت دما پژوه آروین اشاره کرد.

هم اکنون محصولات این شرکت قابل عرضه به مشتریان داخلی بوده و علاوه بر جلوگیری از خروج حداقل یک میلیون دلار ارز در سال از کشور نگرانی مشتریان را در ارائه خدمات پس از فروش و پشتیانی آنان کاملا مرتفع ساخته و قادر است نیاز کل کشور را تامین کند.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6674

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.