8

تولید نانوکاتالیستهای گوگردزدایی در تبریز

  • کد خبر : 6840
  • 07 اردیبهشت 1402 - 11:59
تولید نانوکاتالیستهای گوگردزدایی در تبریز
محققان یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه صنعتی سهند موفق به تولید کاتالیستهای گوگردزدایی شده اند.

نانوکاتالیستهای حذف کننده گوگرد از گازوئیل و مازوت، قادر است تا درصد بالای گازوئیل و مازوت را از ترکیبات گوگردی عاری سازد و در نهایت سوختی پاک مطابق با استانداردهای جهانی با کمترین اثرات مخرب زیست محیطی و با ارزش افزوده بالا به دست می آید.

به گفته دانشیار دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی سهند و مدیرعامل شرکت واکنش یار صنعت آذرآبادگان تبریز، این کاتالیستها بیشتر در تولید گازوئیل، مازوت، میعانات گازی، روغنهای پایه، روغن الستیک و روغن تصفیه کاربرد دارد.

دکتر نادر راحمی با بیان اینکه نفت کوره یا مازوت موجود در کشورمان نزدیک ۳٫۵ درصد وزنی، حاوی ترکیبات گوگردی است، افزود: روش استفاده شده در این فناوری قابلیت کاهش وزنی گوگرد تا زیر نیم درصد را دارد.

این محصول یک کاتالیست نانوساختار است که در سنتز و طراحی و پوشش دهی آن از روشهای سنتر مواد نانو ساختار استفاده شده و با تولید کاتالیست در مقیاس نانو بازده و فعالیت آن افزایش یافته است.

صنایع نفت و گاز، صنایع پالایشگاهی، حمل و نقل، نیروگاهی، کشتیرانی و تولید لاستیک صنایعی هستند که می توانند از این فناوری استفاده کنند.

دکتر راحمی درباره بومی سازی این کاتالیستها گفت: تولید نانوکاتالیست گوگردزدایی از گازوئیل در خارج از کشور انجام شده است و در حال حاضر به عنوان مثال بالغ بر ۲۰۰ تن در سال، کاتالیست گوگردزدایی عمیق از گازوئیل در واحد گوگردزدایی پالایشگاه بندرعباس مورد استفاده قرار می گیرد که از شرکت های سازنده خارجی خریداری می شود و در داخل کشور، در زمینه تولید آن هیچ شرکتی فعال نیست.

وی اضافه کرد: این محصول مراحل دریافت محصول دانش بنیان سطح یک سپری میکند و تمام آنالیزهای و گواهینامه های تاییدیه از مراجع ذیصلاح فرستاده شده است و منتظر ارزیابی معیارهای تفصیلی در سامانه دانش بنیان هستیم.

مدیرعامل شرکت واکنش یار صنعت آذرآبادگان افزود: این شرکت با تیم خبره تولیدی و تحقیقاتی خود قادر به سولفورزدایی از گازوییل و مازوت نیز با استفاده از فرآیند هیبریدی اولتراسونیک – کاتالیست شده است که مجوز نانو مقیاس را با شماره مجوز ۹۸۳۱۹۷ دریافت کرده و تمامی تستهای کیفیت ماده سنتز شده و آنالیزهای الزام برای سوخت سولفور زدایی شده، با موفقیت انجام گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند خاطرنشان کرد: گوگرد موجود در مشتقات نفتی، پس از احتراق، تبدیل به ترکیبات SOx  و ذرات کوچک سولفاته میشود که برای سلامت عمومی فوق العاده خطرناک است. علاوه بر این گوگرد موجود در نفت، اغلب موجب مسموم شدن کاتالیستهای پالایشگاهی و خوردگی موتورهای احتراق داخلی میشود. بنابراین تولید سوخت پاک عاری از گوگرد در دهه های اخیر به یک موضوع مهم زیست محیطی و فناوری تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.