22

ساخت دستگاه تونلی خشک کن میوه و سبزی با تکنولوژی نوین

  • کد خبر : 1677
  • 20 مهر 1398 - 18:29
برای اولین بار در کشور دستگاه تونلی خشک کن میوه و سبزی با تکنولوژی مایکروویو توسط مخترع جوان ارومیه ساخته شد.

به گزارش اراده نیوز ؛خشک کردن میوه ،سبزی و مواد غذایی یکی از روش های قدیمی نگهداری محصولات کشاورزی است. در این روش علاوه بر جلوگیری از فساد میوه ها و محصولات عذایی توسط میکروارگانیسم ها وفرایند های شیمایی ، وزن محصول نیز کاهش یافته و هزینه های نگهداری انبارش وحمل ونقل آنها نیز کاهش پیدا می کند . روش های مختلف برای خشک کردن محصولات غذایی وجود دارد از جمله اشعه مادون قرمز ، روش تصعیدی وخلا و روش های متداول هوای گرم . دو روش اول به دلیل گرانقیمت بودن برای استفاده در بخش کشاورزی مناسب نیست . متداولتربن روش هوای گرم می باشد که بزرگترین عیب این روش زمان بالای خشک کردن که معمولا ۸ الی ۱۰ ساعت طول می کشدو  مصرف بالای سوخت می باشد. همچنین با توجه به وزش هوا طمع میوه نیز از بین می رود.

جدید ترین تکنولوژی برای عمل خشک کردن  روش مایکرویوو می باشد.

مهرداد لعلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان غربی ؛افزود:در این روش از امواج الکترومغناطیس در باند مایکروویو جهت تشدید مولکول های آب و ایجاد حرارت استفاده می شود.

وی ادامه داد: در نهایت طی گذارندن زمان بسیار کوتاه در حد ۵ الی ۱۴ دقیقه با توجه به نوع میوه ، میوه خشک می شود. اما با توجه به این که ایجاد حرارت در مایکروویو از مرکز میوه آغاز و به سمت جداره میوه ادامه پبدا می کند لذا در سیستم هایی که به تنهایی از مایکروویو برای خشک کردن بهره می گیرند کیفیت میوه حفظ نمی شود و رطوبت در سطح جداره پوسته میوه باقی می ماند ، لذا برای مرتفع نمودن این اشکال فنی ،محصول با تکنولوژی  مایکروویو طراحی وبه مرحله اجرا درآمد.

این مخترع ادامه داد:این محصول اختراعی حاصل سالها تلاش وتحقیق تیم تحقیقاتی گروه مکانیک بیوسیستم دانشگاه ارومیه می باشد.؛اولین پایان نامه در حوزه طراحی وارزیابی روش خشک کن ترکیبی مایکروویو و هوای گرم در گروه مکانیک بیو سیستم دانشگاه ارومیه در سال ۸۹تعریف وتحقیقات لازم برای ان به رهبری دکترپرویز احمدی مقدم و دکتری علی محمد نیکبخت اعضای هیئت علمی این گروه آغاز شد وکارهای طراحی وساخت توسط بنده و تحقیقات آن توسط آقای دکتر امین حاضر وظیفه طی گردید.

لعلی افزود:اولین نمونه آزمایشگاهی آن در سال ۸۹ ساخته و تحقیقات آن بر روی میوه سیب به نتیجه رسید و در اداره ثبت اختراعات کشور به عنوان اختراع ثبت گردید، از آن پس تحقیقات گسترده در این گروه طی پایان نامه های متعدد کارشناسی ارشد ودکتری بر روی پارامتر های موثر در امر خشک شدن میوه و همچنین میوه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این محصول در شرکت دانش بنیان توسعه ایمن ااکترونیک باختران مستقر در پارک علم وفناوری آذربایچان غربی  با بهره گیری از پرسنل توانمند مهندسی این شرکت ، نمونه صنعتی ریلی (پیوسته ) و کابینتی آن به تولید صنعتی رسید.

وی با اشاره به کاربرد ها و مزیت این سیستم افزود:خشک کردن میوه و مواد غذایی در زمان کوتاه ، مصرف انرژی پایین ، نبود استفاده از انرژی های فسیلی ، حفظ رنگ وطعم میوه و نیروی انسانی پایین را می توان از مهمترین مزیت های این دستگاه نام برد.

وی افزود:با توجه به گسترده بودن صنعت کشاورزی در استان آذربایجان غربی و همجواری این استان با کشور های ترکیه ، عراق و ارمنستان و آذربایجان تولید این محصول استراتژیک می تواند علاوه بر ارز آوری عظیم برای کشور، موجب اشتغال زایی برای کشاورزان عزیز کشورمان باشد. که به جای فروش ارزان محصولات کشاورزی ، آن را به محصول با ارزش افزوده بالا که اکنون در بازار ایران حدود ۵۰۰ هزار ریال به ازای هر کیلو ارزش دارد تبدیل نمایند.

لعلی اضافه کرد:طبق مذاکراتی که با دفتر سرمایه گذاری استانداری آذربایجان غربی و مدیر کل بانک کارآفرینی امید آذربایجان غربی صورت گرفته جوانان تحصیل کرده  وعلاقمند به کارآفرینی می توانند جهت ایجاد کسب و کار در زمینه خشک کردن محصولا کشاورزی هزینه خرید این دستگاه را از طریق وام کم بهره بانک کار آفرینی امید تامین نموده وحداقل برای ۶ نفر به طور مستقیم اشتفال زایی نمایند.

این مخترع جوان علاوه یر ساخت دستگاه خشک کن میوه ، سبزی جات،ساخت و تولید دستگاه بی خطر ساز پسماندهای عفونی به روش مایکروویو،دستگاه ضد عفونی هوا به روش پلاسما،دستگاه ترمیم زخم های دیابت به روش پلاسما،راکتور تولید کربن فعال از بقایای هرس درختان،سیستم بازیافت آسفالت به روش مایکروویو و سیستم برش آسفالت توسط روش مایکروویو را در کارنامه درخشان خود دارد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=1677

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام وقت شما بخیر و شادی
    شماره تماسی برای خرید دستگاه خشک کن تونلی می خواستم ممنون میشم اگه شماره بدید
    ۰۹۱۹۵۵۳۵۰۷۸ بهرام نطاقی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.