18

آرسنیک‌زدایی آب آشامیدنی ۱۰ شهر با نانوجاذب‌ها

  • کد خبر : 4984
  • 02 آذر 1399 - 12:30
آرسنیک‌زدایی آب آشامیدنی ۱۰ شهر با نانوجاذب‌ها
یکی از شرکت‌های فناور نانو موفق به ارائه روش نوینی برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی شده که تاکنون در بیش از ۱۰ شهر ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش اراده نیوز،این شرکت فناور به‌طور میانگین توانایی تولید ۲ تن گرانول جاذب آرسنیک را در ماه داراست و امکان افزایش آن با افزایش تعداد شیفت وجود دارد.همچنین در صورت افزایش فروش امکان گسترش خط تولید وجود خواهد داشت،که در کمتر از ۳ ماه قابل‌ راه‌اندازی است.

جاذب‌های مورداستفاده در این روش از نوع اکسی‌هیدروکسید آهن با ساختار نانومتری هستند و به‌دلیل شکل ظاهری و نسبت سطح به حجم بالا از بازدهی جذب مطلوب برخوردار هستند.

در حین سنتز اکسی‌هیدروکسید آهن پارامترهای فرایندی تولید ذرات نانومتری به‌صورت دقیق کنترل شده است،در طی فرایند تولید محصول نهایی این ذرات نانومتری به‌صورت گرانول تولید می‌شوند تا هیچ‌گونه رهایش در حین تصفیه آب آشامیدنی نداشته باشند. به‌طورکلی در این پروژه یک فرمولاسیون و روش خاص برای ساخت گرانول پایدار، با کمک مواد اولیه غیرپیچیده و قابل تولید در کشور، ابداع شده است.

از آنجا که آب‌های زیرزمینی اصلی‌ترین منبع تأمین آب آشامیدنی محسوب می‌شوند، آلودگی این آب‌ها به آرسنیک، اخیراً موردتوجه خاص قرار گرفته است. در حال حاضر آلودگی آب‌های آشامیدنی به آرسنیک در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور مشکلی جدی است.

از سوی دیگر با توجه به مشکل کم‌آبی که مسئله مهم ایران و بسیاری کشورها محسوب می‌شود، حفظ منابع موجود و تصفیه آلودگی‌ها از جمله آرسنیک حائز اهمیت است؛بنابراین ایجاد امکانات مناسب برای تولید سیستم‌های مقرون‌به‌صرفه در داخل کشور می‌تواند، کمک مهمی در حفظ منابع آبی کشور محسوب شود.

در حال حاضر استان‌های کرمان، آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی، اردبیل و قزوین نیز به‌طورجدی با مشکل آلودگی آرسنیک آب‌های آشامیدنی مواجه هستند و وزارت نیرو، شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌های مختلف به‌ویژه استان‌های حاشیه رشته‌کوه زاگرس از محصول تولیدی این شرکت برای تصفیه آرسنیک آب استفاده می‌کنند.

اخبارمرتبط:

ساخت دستگاه از بین برنده ویروس و باکتری برای اماکن عمومی در کشور

امکان آشامیدن آب باران

شیرین‌سازی آب دریا در بوشهر و قشم با استفاده از فناوری بومی

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=4984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.