16

نانوهایی که توانسته‌اند در یک دهه سرعت تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند

  • کد خبر : 5040
  • 04 آذر 1399 - 11:50
نانوهایی که توانسته‌اند در یک دهه سرعت تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند
تقویت توربین‌ها، ارتقاء سوخت و بهبود راندمان احتراق در موتورها، کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و ناوگان حمل‌ونقل ریلی با کمک فناوری ‌نانو از جمله دستاوردهای این فناوری است که در یک دهه گذشته به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کرده است.

به گزارش اراده نیوز،سرمایه‌گذاری‌های گسترده روی مزارع بادی، خورشیدی و جزر و مدی و همچنین توسعه صنعت تولید موتور انجام شده ‌است و در ۱۸ سال گذشته تولیدکنندگان موتور موفق شده‌اند استانداردهای موتور دیزل و بنزینی را از گواهینامه موتور یورو یک به موتورهای یورو ۶ ارتقاء دهند. در این بازه زمانی، بهره‌وری سوخت حدود ۱۵ درصد افزایش یافته که این کار از طریق بهبود طراحی صورت گرفته است.

فناوری ‌نانو اثرات مهمی در این حوزه می‌تواند داشته باشد. به‌عنوان مثال، توربین‌های بادی با کارایی بیشتر با کمک فناوری‌ نانو امکان‌پذیر هستند، زیرا نانولوله‌های کربنی در پره‌های آن‌ها استفاده شده ‌است که باعث کاهش وزن و افزایش مقاومت کششی می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد بزرگتر شوند.

روش‌های پیشرفته فناوری ‌نانو اکنون قادر به تولید ذرات آلی پایدار نه‌تنها در محدوده اندازه نانومتر بلکه در محدوده پیکومتر نیز هستند. در این روش‌ها از صدا، میدان‌های مغناطیسی، فشار و گرما برای تولید نانومواد استفاده می‌شود.

با مهندسی نانوکره‌های آلی‌ و معرفی آن‌ها به‌عنوان سوخت، این ترکیبات به‌عنوان یک سطح کاتالیزوری اضافی در فرآیند احتراق عمل می‌کنند که باعث ایجاد اکسیژن اضافی می‌شود و با کاهش احتراق ناقص، کارایی تبدیل سوخت به انرژی را افزایش می‌دهد. همین یک نکته ساده می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

بهبود بهره‌وری سوخت در اتوبوس یورو ۶ در مرکز لندن از ۲۵ درصد فراتر رفته است که این به معنی کاهش ۲۵ درصدی CO۲ و کاهش بیش از ۶۵ درصد برای سایر گازهای خطرناک مانند NOx، مونوکسید کربن است. مهم‌تر از همه، کاهش ذرات کربن است که معمولاً PM۱۰ تا PM۲.۵ نامیده شده و اثرات مهمی در آلودگی هوا دارند که با بهره‌وری بهتر سوخت انتشار آن‌ها کاهش می‌یابد. نتایج مشابهی در نیروگاه‌های نفتی در آمریکای جنوبی، معادن و ناوگان ریلی در آمریکا و ناوگان کامیون در ایتالیا، آفریقای جنوبی و انگلیس مشاهده شده‌است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، اگر دولت‌ها و تولیدکنندگان سوخت در مواجه شدن با تغییرات آب و هوایی جدی باشند، به این پیشرفت‌های جدید فناورانه تن خواهند داد، حتی اگر این کار از نظر مالی برای آن‌ها به صرفه نباشد.

اخبارمرتبط:

حمایت‌های ستاد نانو از توسعه محصولات صنعت ساختمان

بررسی کاربردهای صنعتی فناوری نانو در صنعت آب و پساب در وبینار ستاد نانو

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.