10

دستیابی به فناوری تولید پودرعسل

  • کد خبر : 1682
  • 21 بهمن 1396 - 18:31
دستیابی به فناوری تولید پودرعسل
تولید کننده ی ارومیه ای برای نخستین بار در کشور به فناوری تولید پودر عسل دست یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان غربی،استان آذربایجان غربی به دلیل داشتن آب و هوای چهار فصل و مساعد استان مناسب برای کشاورزی و صنعت زنبور داری است،به طوریکه سالانه بیش از ۲۰ هزارتن عسل که ۳۰ درصد کل کشور را محسوب می‌شود در این استان تولید و فراوری می شود.

این مهم باعث شده که این استان یکی از قطب‌های مهم تولیدعسل به شمار رود و سالها رتبه ی اول تولید عسل را ازآن خود کند،از این رو به پایتخت عسل نیز معروف است.

سید فضل اله قریشی معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد عسل کل کشور در آذربایجان غربی تولید می شود گفت:برای اولین بار در سطح کشور رامین میرنجمی، فناوری تولید پودرعسل به دست آورده است.

وی بااشاره به اینکه این فناوری، نقش مهمی در توسعه صنعت غذایی کشور دارد ادامه داد:برای اینکه این محصول به تولید انبوه برسد ۲۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به صادرات عسل گفت:در سال جاری بیش از  ۱۵۰۰تن عسل و ۴۰ هزار کندو  به کشورهای ترکیه، عراق، کویت، امارات و چین صادر شده است.

رامین میرنجمی مبتکر ارومیه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان غربی،در تشریح این فناوری گفت:پودر عسل همان عسل معمولی است که آب آن گرفته شده است و به شکل پودر در آمده است.

وی ادامه داد:پودر عسل تنها معمولا تنها ۲ درصد آب دارد و از آنجایی که آب عسل در این فرآیند گرفته می شود،پودر عسل دارای ماندگاری بیشتری است و برای دستورهای آشپزی مختلف دارای کاربردی تر می باشد.

این تولید کننده برتر گفت:بر خلاف تصور بسیاری از افراد،پودر عسل رنگ سفید خالص دارد و معمولا با آرد ذرت اشتباه گرفته می شود.

میرنجمی افزود:اغلب مردم از پودر عسل به عنوان طعم دهنده برای غلات صبحانه و …استفاده می کنند و بسیای از نانوایان و آشپزان از این پودر در پخت و پز بهره می برند.

وی ادامه داد:علاوه بر کاربردهای پودر عسل در صنعت غذایی ،پودر عسل خواص فراوانی نیز دارد.

میر نجمی افزود:با توجه به  ترکیبات ضد التهابی و ضد باکتری موجود در پودر عسل برای درمان و پیشگیری از عفونت‌ها در بدن، به خصوص در معده مفیدند. این خاصیت به کاهش علائم یبوست و گرفتگی نیز کمک می‌کند.

وی تصریح کرد:برای خشک کردن این عسل ۴ روش معتبر و علمی وجود دارد که شامل پاششی،انجمادی ،تحت خلاء و مایکرویوو است،ولی روش خشک کردن پاششی بهترین روش شناخته شده است که ما در این فناوری از این روش استفاده کردیم.

میرنجمی با اشاره به تکنیک  مورد استفاده در تولید این فناوری گفت:در تولید پودر عسل از تکنیک های فیلتراسیون ،تکنولوژی میکرو کپسول ،کریستالیزاسیون و خشک کردن استفاده شده است.

این تولید کننده ی ارومیه ای درباره اهداف و برنامه های پیش روی خود گفت:خط تولید پودر عسل با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال و با حجم سرمایه گذاری  ۲۵ میلیارد ریال راه انداری می شود.

وی افزود:با راه اندازی این خط تولید برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم استغال زایی ایجاد خواهد شد.

دستیابی به دانش فنی تولید پودر ژل رویال با استفاده از تکنیک های انجمادی و دانش فنی تولید موثر بره موم و تولید مکمل های دارویی و طب سنتی با استفاده از کلیه فرآورده های زنبور عسل (از جمله پودر عسل ،ژل رویال،بره موم و گرده گل)با انواع عصاره گیاهان دارویی از مهمترین اهداف میرنجمی در سال ۹۷ است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=1682

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.