10

لزوم توجه جدی به شکل‌گیری نسل دوم شتابدهنده‌ها

  • کد خبر : 1912
  • 18 آبان 1398 - 16:16
لزوم توجه جدی به شکل‌گیری نسل دوم شتابدهنده‌ها
 رئیس مرکز توسعه فناوری­‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه شتابدهنده‌ها در ایران دو نسل را سپری کرده‌اند، گفت: برای تقویت زیست بوم نوآوری حمایت از شتابدهنده‌های تخصصی یکی از رویکردهایی است که ما در این معاونت به طور جدی مورد توجه قرار داده‌ایم.

به گزارش اراده نیوز؛اسماعیل قادری فر افزود: شتابدهنده‌ها به عنوان نهادهای واسط توسعه فناوری هستند که از سال ۹۴تاکنون دو نسل را در ایران سپری کرده‌اند.

وی بیان کرد: نسل اول شتابدهنده‌ها در ایران، عمدتا بر روی استارتاپ‌های بر پایه فناوری اطلاعات فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کردند اما خوشبختانه از اواخر سال گذشته و به ویژه امسال یعنی سال ۹۸ شاهد شکل‌گیری شتابدهنده‌های تخصصی کسب و کار هستیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری­‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این شتابدهنده‌ها در حوزه‌های تخصصی آب و انرژی، محیط زیست، نانو، سلول‌های بنیادی و گیاهان دارویی شکل گرفته‌اند، افزود: این شتابدهنده‌ها وظیفه هدایت، حمایت و سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها و صنایع دانش بنیانی دارند که از سطح تکنولوژی بالاتری برخوردار هستند.

وی یادآور شد: تقریبا ۶۰ شتابدهنده در کشور شکل گرفته و فعالیت می‌کنند که از این تعداد  ۳۵ شتابدهنده به صورت تخصصی فعال هستند.

قادری فرگفت: بنابراین در نسل دو زیست بوم نوآوری و فناوری، شکل گیری و حمایت از شتابدهنده‌های تخصصی در دستور کار معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری است که بیش از ۳۵شتابدهنده تخصصی موفق شده‌اند برنامه‌های خود را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نهایی کنند و یا در ردیف حمایت قرار گیرند.

رئیس مرکز توسعه فناوری­‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: بنابراین ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فکر می‌کنیم برای تقویت زیست بوم نوآوری، حمایت از استارتاپ های تخصصی محور و شتابدهنده‌های تخصصی یکی دیگر از رویکردهایی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

شتابدهنده یک سازمان منسجم و مشخصی است که در آن افراد و تیم‌های دارای طرح نوآورانه و فناورانه را انتخاب کرده و در یک دوره چند ماهه به آن‌ها خدماتی از قبیل فضای کاری تجهیز شده، آموزش، مشاوره، مربی‌گری، سرمایه اولیه و ارتباط با شبکه سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. هر تیمی که موفق به اتمام دوره شتابدهی شود، تبدیل به شرکتی نوپا می‌شود که شتابدهنده به ازای خدمات ارائه شده، درصدی از سهام آن شرکت نوپا را از آن خود می‌کند. بر این اساس شتابدهنده‌ها حلقه واسط بین کسب و کارهای نوپا و سرمایه‌گذاری جسورانه هستند.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=1912

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.