12

امکان آشامیدن آب باران

  • کد خبر : 2099
  • 23 آذر 1398 - 23:52
امکان آشامیدن آب باران
محققان کشورمان توانستند با بهره گیری از فناوری بومی امکان آشامیدن آب باران را فراهم کنند.

به گزارش اراده نیوز؛طرح فناوری آشامیدن آب باران با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس واقع در شهر ساحلی نور استان مازندران آغاز شده است.

 مجری این طرح پژوهشی گفت: هدف از اجرای این طرح به‌طور مستقیم کاهش اتکا به منابع معمول آب، نظیر آب-های سطحی، چاه و دریا است. آب باران دارای کیفیت بالایی برای فراهم کردن آب باکیفیت مناسب‌تر، هزینه کمتر و عاری از آلاینده‌هایی نظیر سموم و فلزات سمی برای مصارف آشامیدنی است. با اجرای این طرح هزینه‌های انتقال آب از فواصل دور با صرف هزینه‌های کلان پمپاژ و انتقال به حداقل می‌رسد.

بهرامی فر ادامه داد: همچنین به دلیل پایین بودن سختی آب تولیدی نسبت به آب‌های لوله‌کشی شهری، از دیگر اهداف این طرح حذف تأسیسات مورد نیاز برای کاهش سختی آب و همچنین دستگاه‌های تصفیه آب خانگی است. پس تأمین آب آشامیدنی مردم ساکن در منطقه و مسافران شمال کشور در فصل تابستان با اجرای این طرح محقق می‌شود. زیرا در تابستان به علت پایین آمدن سطح آب چاه‌های منطقه و همچنین حضور مسافران و توریسم با افت شدید فشار آب و همچنین پایین آمدن کیفیت آب و حتی گل‌آلود شدن مواجه هستیم.

وی به توسعه اجرای این طرح در سایر دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: همچنین اجرای طرح در سایر دانشگاه‌های شمال کشور از اقدامات دیگری است که انجام می‌شود و در آن آب باران جمع‌آوری‌شده در مخازن در صورت لزوم با ۱۰ الی ۲۰ درصد از آب شهری برای تنظیم pH و مواد معدنی آن اضافه و وارد شبکه لوله‌کشی برای مصارف آشامیدنی و غذایی می‌شود. در صورت اجرای طرح تولید آب دیونیزه از آب باران نیاز آزمایشگاه‌ها و مراکز شمال کشور به واردات دستگاه‌های تولید آب دیونیزه بسیار کاهش می‌یابد و از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس به نتایج و دستاوردهای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: در این طرح آب باران جاری‌شده از سطوح باران‌گیر با نصب ناودان‌ها و تأسیسات مربوطه از فیلترهای تصفیه عبور می‌‌کند و در مخازن ۲ الی ۲۰ هزارتایی ذخیره‌سازی می‌شود. در این فرایند آب بعد از فیلتر شدن در نهایت با استفاده از تابش UV گندزدایی می‌شود.

بهرامی فر ادامه داد: در نهایت نیز پس از بسته‌بندی در ظروف چند بار مصرف عرضه به بازار می‌شود. همچنین آب آشامیدنی می‌تواند با نسبت مناسبی از آب شهری مخلوط و وارد شبکه لوله‌کشی آب برای مصارف خانگی ارسال شود. ازآنجایی‌که دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی در شمال کشور و در شهرستان نور استان مازندران واقع‌شده است و میزان بارندگی نسبتاً خوبی در طول فصول مختلف سال دارد، همچنین به دلیل دارا بودن هوای پاک در اغلب ماه‌های سال از کیفیت آب باران بسیار خوبی برخوردار است. ازاین‌رو در این طرح با هدف استفاده بهینه از آب باران و کاهش هزینه‌های صرف شده برای تولید آب دیونیزه و آب مقطر در دانشکده‌ها و کاهش هدر رفت آب شهری بر آن شدیم تا با جمع‌آوری آب باران و تولید آب آشامیدنی، آب دیونیزه موردنیاز دانشکده منابع طبیعی و دانشگاه گامی در راستای بهینه‌سازی مصرف آب، انرژی و توسعه صنعت سبز برداریم.

وی با بیان اینکه این طرح با حمایت ستاد آب معاونت علمی و فناوری در مقیاس صنعتی اجرا شد، بیان کرد: بنابراین در هر سازمان یا دانشگاهی که از سطوح باران‌گیر مناسب برخوردار باشد، قابل ‌اجرا است. از مزایای این طرح می‌توان به مواردی مانند حذف فیلترهای اسمز معکوس از دستگاه‌های متداول آب دیونیزه، عدم تولید پساب و جلوگیری از هدر رفت آب، استفاده از منبع آب ارزان و پاک، کاهش قابل‌ ملاحظه مصرف انرژی، تولید آب دیونیزه با دبی ۲۰۰ لیتر در ساعت و هزینه تعمیر و نگهداری پایین اشاره کرد.

مجری این طرج در ادامه گفت: در این طرح پکیج‌هایی با ابعاد مختلف برای تصفیه آب باران برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری و سوله‌های صنعتی با سطوح باران‌گیر مختلف از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمربع ساخته‌شده است که توانایی تولید آب باران تصفیه‌شده از ۵/۰ تا ۲ مترمکعب در ساعت برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی را دارد. همچنین در این پروژه پکیج تولید آب دیونیزه از آب باران با ظرفیت تولید ۲۰۰ لیتر در ساعت بدون استفاده از فیلترهای RO ساخته‌شده است.

بهرامی فر همچنین بیان کرد: این طرح با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، فرسایش، خشکسالی و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا شد و هم اکنون کل آب دیونیزه آزمایشگاه‌های واقع در دانشکده را تأمین می‌کند و آمادگی فروش ۵۰۰۰۰ لیتر آب دیونیزه و ۱۰۰۰۰۰ لیتر آب آشامیدنی در ماه را دارد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2099

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.