14

اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال برای تولید اقلام مقابله با کرونا

  • کد خبر : 2632
  • 22 اسفند 1398 - 11:29
اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال برای تولید اقلام مقابله با کرونا
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از ایده‌ها و طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اختصاص یافت.

به گزارش اراده نیوز، دکتر علی وحدت درباره تسهیلات و خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه تولید مایحتاج مردم و کنترل شیوع ویروس کرونا بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان نهاد تأمین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، حمایت‌های ویژه‌ای برای تولید محصولات و خدمات مرتبط با کنترل و مقابله با شیوع ویروس کرونا مصوب کرده است.
وی افزود: در ابتدا طی فراخوان از شرکت‌هایی که اقلام یا محصولاتی در این زمینه تولید می‌کنند دعوت به عمل آمد. محور‌های این فراخوان شامل شرکت‌های تولیدکننده ژل و مواد ضد عفونی، دستگاه‌های ضدعفونی کننده، ماسک و روپوش و تجهیزات مشابه، کیت‌های تشخیص بیماری کرونا، نرم‌افزار‌ها و نرم افزار‌های کاربردی (اپلیکیشن) و شبیه‌ساز‌ها و نرم‌افزار‌های مدل‌سازی و دارو‌های کنترل عوارض ویروس کووید ۱۹ بود.
دکتر وحدت در مورد میزان استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان از این فراخوان گفت: بیش از ۲۰۰ شرکت اعلام آمادگی کردند و بعد از ارزیابی لازم حدود ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای کمک در این زمینه در هیأت عامل در نظر گرفته شد که از طریق شبکه عاملیت در سطح کشور مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری توزیع خواهد شد و تا پایان امسال شرکت‌ها امکان استفاده دارند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: شرکت‌های دارای طرح‌های مرتبط یا باید تأییدیه از مراجع ذی‌صلاح داشته باشند و یا سازمان غذا و دارو، اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ستاد فناوری نانو و زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مکلف شده اند که درخواست‌ها را خیلی سریع بررسی کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، از آنجا که شیوع ویروس کرونا کسب و کار برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان را متأثر ساخته است، طبق مصوبه هیأت عامل صندوق، آمادگی داریم تا به شرکت‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی می‌شوند، تسهیلاتی برای جبران آسیب‌های ناشی از این وضعیت بپردازیم.
دکتر وحدت به افزایش سقف تسهیلات سرمایه در گردش فوری صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی دیگر از حمایت‌های صندوق نوآوری اشاره کرد و گفت: خدمات سرمایه در گردش فوری تسهیلاتی بود که خیلی زود در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گرفت سقف این خدمت در حالت عادی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی این سقف را به ۱۵ میلیارد تومان افزایش داد و این مبلغ می‌توانست ۵۰ روز در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد که با شرایط کنونی به ۹۰ روز برای این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مصوبات برای شرکت‌های دانش بنیان برای مقابله با کرونا گفت: در این چند روز گذشته برای سه شرکت در استان‌های یزد، اصفهان و بوشهر تسهیلات مصوب کردیم که در زمینه تولید ژل و محصول ضدعفونی کننده و ماسک فعالیت می‌کنند. برای صرفه جویی در زمان و پرهیز از سفر این حمایت‌ها از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی به شرکت‌ها اختصاص یافت.
وی در مورد زمان در دسترس قرار گرفتن این محصولات در جامعه گفت: برخی از شرکت‌ها به امر تولید اشتغال داشتند و کمک صندوق نوآوری و شکوفایی باعث شده که ظرفیت تولید آن‌ها افزایش یافته و تمرکز خود را به جای تأمین منابع مالی به امر افزایش تیراژ و بهبود خط تولید منعطف کنند و تاکنون بسیاری از این محصولات توسط شرکت‌ها روانه بازار شده است به عبارت دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی کمک می‌کند تا شرکت‌ها هیچ نگرانی به جز تولید نداشته باشند.
دکتر وحدت در مورد کیت‌های تشخیصی خاطرنشان کرد: در مورد کیت‌های تشخیص کرونا کمی وضعیت متفاوت خواهد بود به نظر اواخر هفته آینده یا اوایل سال آینده باید منتظر ورود کیت‌های تولیدی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به بازار باشیم؛ زیرا این کیت‌ها نیازمند تحقیق و توسعه تکمیلی و اخذ مجوز‌های فوری از سازمان‌هایی مثل سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه مرجع هستند.
وی تأکید کرد: امیدواریم با سرعت عملی که برای خدمات‌رسانی به این شرکت‌ها به خرج می‌دهیم، بتوانیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به غلبه بر این بیماری کمک کنیم.

اخبار مرتبط:

درمان همه گیری کرونا با خلاقیتهای دانش بنیانی

 

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.