11

ارائه دستاوردهای پارک های علم وفناوری در مقابله با کرونا

  • کد خبر : 2744
  • 25 فروردین 1399 - 18:38
ارائه دستاوردهای پارک های علم وفناوری در مقابله با کرونا
در نشست مجازی وزیر علوم با روسای پارک های علم وفناوری دستاوردهای شرکت های دانش بنیان،فناور و مراکز رشد این پارک ها در زمینه مقابله با کرونا ارائه شد.

به گزارش اراده نیوز؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد دروس نظری امروزه در فضای مجازی تدریس می‌شود، این سرمایه بزرگ برای آموزش عالی است.

منصور غلامی در نشست مجازی با روسای پارک‌های علم و فناوری که ظهر امروز در سالن همایش‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد با تاکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری در کشور وظیفه حمایت و پوشش دادن محصولات دانش بنیان را که بر مبنای ایده و فناوری شکل گرفته اند، دارند افزود: هم اکنون هزار و ۷۵۰ شرکت دانش بنیان فعال در پارک‌های علم و فناوری فعالیت دارند و تعداد شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۵ هزار شرکت است.
وی گفت: شرکت دانش بنیان برای اینکه عنوان دانش بنیانی را کسب کند باید از مراحل تشکیل و توسعه فعالیت‌ها عبور و مجوز را دریافت کند.
وزیر علوم با اشاره به بحث ویروس کرونا در کشور افزود: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور شرکت‌های متعددی در دل پارک‌های علم و فناوری با چابکی نیرو‌های جوان و انعطاف بالا به سمت جبران کمبود‌های پیش آمده در کشور حرکت کردند که در این راستا می‌توان به برخی از فعالیت‌های آن‌ها در تولید محصولات ضدعفونی کننده و تولید دستگاه‌های پیشرفت فناورانه اشاره کرد.
وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۸ بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و امروز با تغییر فعالیت خود در جهت سلامت مردم تلاش می‌کنند.
غلامی گفت​: شرکت‌های دانش بنیان با بکارگیری استادان دانشگاهی حرکت‌های جدی را شروع کردند و من از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که به طور مستمر از شرکت‌های مستقر، پارک‌های علم و فناوری حمایت کرده است و در فرصت‌های مختلف به دستاورد‌های این شرکت‌ها اشاره کرد تشکر می‌کنم.
وی افزود: از صندوق شکوفایی و نوآوری هم که موجب تشکیل شرکت‌های پژوهش و نوآوری شد و به این شرکت‌ها کمک کرده است تشکر می‌کنم، هم اکنون تعداد زیادی صندوق نوآوری جدید شکل گرفته است که امیدواریم با حمایت‌های مالی بتوانیم در آینده‌ای نزدیک به این صندوق‌ها کمک کنیم.
وزیر علوم گفت: ​امیدواریم در سال جهش تولید و بنا بر توصیه مقام معظم رهبری شاهد فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و گسترش حرکت‌های جهادی صنایع باشیم.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در آخرین جملات خود در روز نیمه شعبان تاکید خاصی بر مراکز علمی، تحقیقاتی داشتند افزود: این همت و اراده در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری وجود دارد و امروز با توجه به اینکه دانشگاه‌ها از آموزش حضوری محروم هستند، اما همه در دو صحنه، تامین دروس در فضای مجازی که حجم بالایی را فراهم کرده است و محتوای درسی تلاش می‌کنند.
پارک‌های علم و فناوری، تهدید را به فرصت تبدیل کرده اند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اکنون و در شرایط کنونی، تهدیدی که برای سلامتی مردم ایجاد شده است توسط پارک‌های علم و فناوری به فرصت تبدیل شد.
منصور غلامی در نشست مجازی با روسای پارک‌های علم و فناوری با بیان این که دستاورد‌های پارک‌های علم و فناوری کشور بسیار بیشتر از آن است که در این فرصت محدود ارایه شده است افزود: تعداد زیادی از این دستاورد‌های ارزشمند مستقر در پارک‌های علم و فناوری، امروز نمود پیدا کرده و بخش قابل توجهی هم توسط مسئولان مدیریت شده است تا برای بیماری کرونا، اثرگذار باشد.
وی گفت: آن چه مسلم است این است که ما در شرایط فعلی، تهدیدی را که برای سلامتی مردم ایجاد شده است در زمینه‌های مختلف تخصصی توسط پارک‌های علم و فناوری به فرصت تبدیل کردیم و این کار باید ادامه داشته باشد.
وزیر علوم افزود: در اولین روز‌های شیوع ویروس کرونا، شرکت‌های دانش بنیان به سمت تامین نیاز‌های فوری جامعه حرکت کردند که در همین راستا در بحث تجهیزات پیشرفته و فناورانه فعالیت این شرکت‌ها گسترش یافت و برای نمونه ارائه محصولات ضدعفونی کننده و ساخت دستگاه سی تی اسکن از جمله دستاورد‌های این شرکت‌ها بود.
وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان ضمن تامین نیاز‌ها برای رفع نیاز‌های ضروری مردم در این شرایط فعالیت چشمگیری داشتند که باید این دستاورد‌ها به رسانه‌ها، منتقل شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: دستور اولیه درخصوص اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز توسط رییس جمهور داده شده است و در کارگروه اقتصادی محقق می‌شود.
وی تاکید کرد: خوشبختانه رییس جمهور دستور داد تا نشست دیگری برای بررسی دستاورد‌های پارک‌های علم و فناوری برگزار شود و گزارش‌های این نشست نیز به طور کامل تقدیم مقام معظم رهبری می‌شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آن چه در کلان کشور باید مورد توجه قرار گیرد کمک به جهش تولید در سال جاری و ساماندهی آن است و ما ان شاء الله از این بیماری عبور می‌کنیم و دستاورد‌های پارک‌های علم و فناوری هم باید توسعه پیدا کند.
وی با بیان این که بسیاری از دستاورد‌های پارک‌های علم و فناوری این امکان را دارد که در عرصه‌های بین المللی برای کمک به مردم دیگر کشور‌ها ارایه شود گفت: با تقویت دستاورد‌های پارک‌های علم و فناوری و کمک به کشور، می‌توانیم در صحنه‌های بین المللی نیز محصولات را ارایه کنیم.
تاکید وزیر علوم بر توسعه فعالیت‌های علمی
 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی با روسای پارک‌های علم و فناوری کشور با اشاره به دستاورد‌های پارک‌های علم و فناوری در زمینه مبارزه با ویروس کرونا بر توسعه فعالیت‌های علمی تاکید کرد.
این نشست به منظور بررسی دستاورد‌های پارک‌ها در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ در سالن همایش‌های وزارت علوم برگزار شده است.
در این نشست، ۱۹ نفر از روسای پارک‌های علم و فناوری کشور به صورت مجازی دستاورد‌های خود را در عرصه مبارزه با ویروس کووید ۱۹ اعلام کردند.
معاون وزیر علوم:
توسعه محصولات فناورانه در راستای فاصله گذاری هوشمند
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:​ با توجه به سیاست دولت مبنی بر فاصله گذاری هوشمند، باید محصولات شرکت‌های دانش بنیان در این راستا توسعه پیدا کند.
مسعود برومند امروز در نشست مجازی وزیر علوم، ​تحقیقات و فناوری با روسای پارک‌های علم و فناوری افزود:​ شرکت‌های دانش بنیان باید در بحث بحران کرونا فعالیت داشته و از چابکی بهره‌مند باشند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های فناور باید جلو‌تر از سایر کشور‌ها فعالیت داشته باشند گفت: هم اکنون شرکت‌های دانش بنیان در عرصه‌های مختلف ویروس کرونا فعالیت بالایی داشته اند که وجود کیت‌های تشخیص سریع ویروس یکی از این موارد است که باید در همین راستا برنامه ریزی‌ها یی برای توسعه شکل گیرد.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شرایط صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان در زمینه ویروس کرونا فراهم شده است افزود: علاوه بر تامین نیاز کشور شرایط صادرات محصولات شرکت‌های فن آورانه درزمینه ویروس کرونا فراهم شده است.
آقای برومند تاکید کرد:​ با توجه به سیاست دولت مبنی بر فاصله گذاری هوشمند باید شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه فعالیت داشته باشند و خدمات بیشتری برای نیاز مردم و جامعه ارائه دهند.
لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2744

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.