9

ساخت حسگری برای تشخیص سریع سرطان در دانشگاه صنعتی شریف

  • کد خبر : 2836
  • 08 اردیبهشت 1399 - 13:18
ساخت حسگری برای تشخیص سریع سرطان در دانشگاه صنعتی شریف
محققان دانشگاه صنعتی شریف با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسگری برای تشخیص سلول‌های سرطانی در آزمایش‌های تشخیص طبی و مراکز تحقیقاتی طراحی کردند.

  تشخیص زود هنگام سرطان اهمیت بسیاری برای بیمار دارد و در مراحل اولیه تشخیص بیماری پاسخ به درمان بهتر است و با این حسگر می‌توان در این مسیر قرار گرفت.

تشخیص نادرست یا دیرهنگام سرطان، بلای جان بخش قابل توجهی از بیماران شده است و هدف از انجام این پژوهش ارائه روشی ساده، حساس، دقیق و ارزان قیمت است تا بتوان فعالیت آنزیم تلومراز به عنوان نشانگر انتخابی سرطان را تعیین کرد.

الهه کاظمی رحمت آبادی با بیان اینکه این پژوهش در قالب حمایت از یک پروژه پسا دکتری انجام شده است گفت: در این طرح از فناوری نانو برای تولید این بایو سنسور استفاده و روی نمونه سلول افراد کار کردیم و میزان آنزیم تلومراز را اندازه گرفتیم و سطح بالای این آنزیم نشان دهنده وجود سرطان است.

در حال حاضر تشخیص بالینی سرطان متکی بر تکنیک­های تصویر برداری و یا بررسی ریخت‌شناسی سلول­ها (سیتولوژی) و بافت­های (هیستولوژی) مشکوک به بیماری انجام می‌شود. تکنیک­های تصویر برداری به کار رفته برای تشخیص سرطان مانند اشعه ایکس، ماموگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، آندوسکوپی و سونوگرافی حساسیت کمی دارند و توانایی آنها در تمایز قائل شدن بین ضایعات خوش خیم و بدخیم محدود است

یک روش مفید و امیدبخش برای تشخیص زودهنگام سرطان، شناسایی و تشخیص موادی در خون و سایر سیالات بدن است که به دلیل وجود تومور در بدن ظاهر می­شوند.

این مواد که نشانگر نامیده می­شوند می­تواند پروتئین­ها، کربوهیدرات‌ها و یا نوکلئیک اسیدهایی باشند که در اثر سرطانی شدن سلول­هابه وجود می­آیند.

اندازه­گیری سطح غلظتی نشانگر در بزاق، خون، ادرار یا مدفوع تشخیص بیماری در مراحل اولیه، تخمین خطر بازگشت بیماری و همچنین پیگیری درمان را امکان­پذیر می‌کند.

سرطان دومین دلیل مرگ و میر در سراسر جهان تا اواخر قرن گذشته شناخته شد.

 ۳۰ درصد از کسانی که از ابتلا به سرطان جان خود را از دست داده­اند در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه شانس نجات و زنده ماندن داشتند.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.