به گزارش اراده نیوز،تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک با هدایت دکتر مهدی یزدانی عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک، به وسیله تئوری شکست روشی برای افزایش بهره وری ظرفیت باری و سرعت حمل و نقل قطارهای خط راه آهن ارائه کردند.
دکتر مهدی یزدانی، سرپرست این تیم تحقیقاتی در شرح روش ارائه شده اظهار کرد: پلهای قدیمی راه آهن بیشتر از مصالح بتنی و سنگی ساخته شدهاند ویکی از ایرادات اصلی این سازهها ترک خوردگی در قسمت هایی از پل تحت اثر بارهای سرویس است تئوری مکانیک شکست به عنوان یک ابزار قدرتمند و به روز اثر ترک و نقص را در تحلیل سازهها لحاظ مینماید.
او افزود: تاکنون از این تئوری برای محاسبه ظرفیت پل های قدیمی استفاده نشده بود، بنابراین در مقاله حاضر برای نخستین بار با استفاده از تئوری مکانیک شکست اثر ترک ها به صورت مستقیم در ظرفیت باربری لحاظ شد.
برای اعتبارسنجی روش مذکور از نتایج دو پل که در فاصله ۲۳ و ۲۴ کیلومتری راه آهن قدیم تهران-قم وجود داشته است، استفاده شد.
او ضمن اشاره به ظرفیت گسترده شبکه راه آهن کشور برای اجرای این طرح گفت: شبکه راه آهن به عنوان زیرساخت ریلی کشور یکی از مهمترین شاخص های رشد اقتصادی محسوب می شود. در شبکه راه آهن تعداد بسیار زیادی پل های قدیمی وجود دارد که این پل ها برای نیازهای زمان های گذشته طراحی شده اند.
در سالهای اخیر با توجه به نیاز کشور به افزایش باربری و همچنین افزایش سرعت ناوگان ریلی، این پلهای قدیمی همواره مورد بررسی قرار گرفته اند تا در صورتی که ظرفیت لازم را داشته باشند این مهم روی دهد. از آنجایی که درشبکه راه آهن کشور در حدود ۱۰ هزار پل قدیمی وجود دارد، با پیشنهاد رویکرد جدید به سرعت می توان در مورد افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت قطارهای در حال سرویس تصمیم گیری نمود.
سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک، فعالیت دانشجویان مقطع کارشناسی را از ویژگی های ارزشمند این کار دانست و گفت: از اهمیت دیگر تحقیق حاضر، انجام آن توسط دانشجویان کارشناسی است و از دیگر نتایج ارزنده این پژوهش چاپ مقاله در پایگاه ISI در سطح Q۱ است.
اخبارمرتبط:
بهره برداری ازنخستین خازن های فشارقوی کشور در دانشگاه صنعتی اراک
کاهش آلایندههای فلزی در منابع آب و خاک با نانو ساختار ترکیبی