13

تولید رنگدانه‌های خوراکی با منشاء گیاهی برای صنایع غذایی و دارویی

  • کد خبر : 4929
  • 28 آبان 1399 - 10:45
تولید رنگدانه‌های خوراکی با منشاء گیاهی برای صنایع غذایی و دارویی
یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید رنگ‌های طبیعی خوراکی برای صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارویی شده است.

به گزارش اراده نیوز،مدیرعامل این شرکت دانش بنیان  گفت: رنگ‌های خوراکی به افزودنی‌هایی اطلاق می‌شوند که در صورت اضافه شدن به غذا یا نوشیدنی باعث انتقال رنگ به آنها می‌شوند. این مواد در اشکال مختلف مایع، پودر، ژل و خمیر تولید می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رنگ‌های مصنوعی برای سلامت مضر بوده و باعث ایجاد بیماری‌هایی همچون سرطان می‌شود؛ در نتیجه مصرف این رنگ‌ها در مواد غذایی غیر مجاز اعلام شده است و رنگ‌های طبیعی علی‌رغم قیمت بالاتر، جایگزین آنها شده‌اند. اغلب رنگ‌های خوراکی مورد استفاده در صنایع کشور، وارداتی هستند و تعداد کارخانجات تولید کننده آنها به ویژه انواع طبیعی بسیار محدود است.

 مجید افشاری افزود: با مشارکت ۶۵ درصدی بخش خصوصی و ۳۵ درصدی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تولید افزودنی‌های مختلف طبیعی و خوراکی را آغاز کردیم. ما با تکیه بر دانش بومی، فناوری تولید رنگهای طبیعی محصولات تولیدی خود در حوزه های صنایع غذایی و دارویی را به دست آوردیم و برای اولین بار در ایران موفق به اخذ پروانه بهداشتی ساخت از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برای انواع رنگ‌های طبیعی خوراکی شدیم و در حال حاضر محصولات خود را به بازار مصرف عرضه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این شرکت به منظور تولید صنعتی محصول خود از تسهیلات صندوق نوآوری به میزان ۳۰۰ میلیون تومان استفاده کرده است، گفت: تسهیلات دریافت شده از صندوق نوآوری صرف خرید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات خط تولید و تأمین بخشی از هزینه سرمایه در گردش جهت تولید یک تن انواع رنگ خوراکی طبیعی شد.

وی انواع کارخانجات غذایی و دارویی را بازار مصرف محصولات شرکت عنوان کرد و در مورد کاربرد رنگ‌های طبیعی گفت: رنگ‌های طبیعی در طیف وسیعی از محصولات از جمله تولید اسنک و فراورده‌های اکسترود شده، ماکارونی، پاستا و محصولات خمیری، داروسازی و فراورده‌های گیاهان دارویی، فراورده‌های لبنی، محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع نوشیدنی، صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات کاربرد دارند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان  ضمن اشاره به گیاهی بودن منشأ محصولات اظهار کرد: محصولات ما از طریق تحقیق و توسعه به فناوری استحصال رنگ‌های خوراکی طبیعی از زردچوبه، گیاه آناتو و چغندر، گلرنگ، گوجه فرنگی و … به دست آمده است. با توجه به پیچیدگی فرایند استخراج، بهینه‌سازی فرایند و افزایش راندمان تولید جهت توجیه‌پذیری اقتصادی از اهمیت بالاتری برخوردار است. در حال حاضر تعداد تولیدکنندگان رنگهای طبیعی خوراکی در کشور بسیار اندک است. رنگ طبیعی خوراکی زرد برگرفته از کورکومین استخراج شده از زرد چوبه و نیز کارتاموس گلرنگ، رنگ سبز خوراکی برگرفته از کلروفیل سبزینه گیاهان، رنگ قرمز خوراکی به دست آمده از بتالایین چغندر لبویی و لیکوپن گوجه فرنگی و آنتوسیانین چای ترش و رنگ نارنجی خوراکی از بیکسین دانه آناتو و کاپسانتین پاپریکا تهیه شده است.

افشاری در مورد مزیت محصول گیاهی شرکت نسبت به محصولات رقبای داخلی و خارجی گفت: محصولات ما در مقایسه با رنگ‌های طبیعی از خلوص مشابهی برخوردار است و در مقایسه با رنگ‌های مصنوعی علی‌رغم قیمت بالاتر، امنیت مصرف بیشتری دارد.

اخبارمرتبط:

صادرات کلر دوستدار محیط زیست به ۱۵ کشور

طراحی نانو دارو جهت درمان تومور مغزی با استفاده از ترکیبات زردچوبه

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=4929

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.