13

ایران در رتبه چهارم نانوفناوری دنیا

  • کد خبر : 6577
  • 05 خرداد 1401 - 12:08
ایران در رتبه چهارم نانوفناوری دنیا
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری ‌نانو گفت: کشورمان در حوزه فناوری نانو همچنان در رتبه چهارم دنياست.

سعید سرکار در بازدید از شرکت تراکتورسازی تبریز افزود: ایران در نانوتکنولوژی بعد از کشورهای چین، هند و آمریکا و بالاتر از تمامی کشورهای اروپایی و ژاپن و کره جنوبی قرار دارد.
وی افزود: جغرافیای حضور تولیدات نانو ایران در ۴۵ کشور از جمله کره جنوبی، استرالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، مالزی، اندونزی و حتی آمریکای لاتین، حکایت از توانمندیها و توفیقات دانشمندان کشور در این عرصه دارد.
وی ارزش و عواید ارزی حاصل از فناوری نانو را برای کشور در حال حاضر سالانه افزون بر۷۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با ظرفیتهای بسیاری که در کشور در این بخش وجود دارد هدف گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات نانو برای سال ۱۴۰۴ صورت گرفته است.
سرکار تاکید کرد: ظرفیتهای فناوری نانوهم اکنون در ۱۸ حوزه فن آوری صنعتی به کار گرفته شده و در نتیجه این تلاشها بیش از یک هزار و ۱۲۰ نوع محصول تولیدی و تایید شده در بازار وجود دارد که توسط ۳۳۰ شرکت دانش بنیان فعال در بخش نانو تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری ‌نانو تاکید کرد: آخرین اقتصاد استحصال شده از نانوتکنولوژی در کشور حدود ۱۲۰هزار میلیارد ریال بوده که امیدواریم با تجربه مجدد رشد ۱۰۰ درصدی ۸ سال گذشته، این رقم به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
وی از تولید داروهای ضد سرطان به عنوان اصلی ترین دستاوردهای حوزه نانو یاد کرد و گفت: در حال حاضر این داروها علاوه بر استفاده در بخش درمان کشور و قرار گرفتن با نازل ترین قیمت در اختیار هموطنان، به عنوان داروهای گران قیمت با قیمتهای قابل توجه به بازارهای جهانی نیز ارائه می شود.
سرکار با اشاره به گستره نانوتکنولوژی تصریح کرد:از نانو در حوزه آب با بیش از ۱۰ تکنولوژی در شیرین سازی آب، تصفیه پسابها، حذف فلزات سنگین و … استفاده می شود که کاربرد نانو در محیط زیست، نساجی، خودروسازی، هواپیماسازی و به ویژه کشاورزی را با افزایش بهره وری، جلوگیری از ضایعات و افزایش ماندگاری را می توان به این حجم گسترده از فعالیتها اضافه کرد.
وی به فعالیت حدود ۴۰ هزار نفر متخصص در گرایشهای مختلف عرصه نانو در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این افراد در واقع پی ریز حرکت نانوی کشور بوده و ایران را جزء غنی ترین کشورهای دارای نیروی متخصص در دنیا قرار داده اند.
مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران هم گفت: دپارتمان نانوتکنولوژی در این شرکت با هدف دستیابی و تولید تکنولوژی های نوین تشکیل می شود.
مصطفی وحیدزاده افزود: باتوجه به قابلیتها و ویژگیهایی که در این بخش وجود دارد می توان با استفاده از نانوتکنولوژی تحولات بنیادین در عرصه تولید و صنعت به وجود آورد و محصولاتی باکیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6577

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.