وی افزود: اما از این دستگاهها برای دستیابی به چرخههای بالا نمیتوان استفاده کرد به عنوان مثال انجام تست با دستگاههای هیدرولکی با فرکانس ۱۰۰ هرتز برای دستیابی به یک میلیارد چرخه ۱۱۵ روز طول میکشد.
شکربیگی خاطر نشان کرد: درنتیجه بررسی خواص خستگی در چرخههای بسیار بالا با این دستگاهها دشوار است بنابراین آزمایش خستگی التراسونیک یکی از روشهای کاربردی است که امکان بررسی خواص خستگی در چرخههای بسیار بالا را فراهم میآورد.
وی گفت: در این روش ارتعاشات با فرکانس رزونانس ۲۰ تا ۳۰ کیلوهرتز به نمونه آزمون اعمال میشود.
شکربیگی با بیان اینکه با استفاده از این دستگاه ساخته شده میتوان عمر فلزات پیش بینی کرد، ادامه داد: در این پژوهش عمر قطعات فولادی و آلومینیومی در تنشهای متفاوت به دست آمد.
وی با اشاره به صنایعی که میتوانند از این طرح بهره ببرند، گفت: صنایع هوایی، خودرو سازی، راه آهن و… میتوانند از نتایج این پروژه بهره ببرند.
وی با بیان اینکه در اینده میتوان عمر قطعات تیتانیوم را در تنشهای متفاوت بهدست آورد (تیتانیوم پرکاربردترین فلز در صنایع هوایی است)، گفت: اعمال تنش با فرکانس ۲۵ هراز هرتز به قطعات فلزی، اعمال یک میلیارد بار تنش (میزان تنش قابل تنظیم) در ۱۱/۱۱ ساعت، کاهش چشمگیر زمان و هزینه تست خستگی از ویژگیهای این طرح به شمار میرود.
گفتنی است: استاد راهنمای این پروژه دکتر یونس علیزاده وقاصلو عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد مشاور طرح دکتر رضوان عابدینی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران بودهاند.
توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر محقق شد؛ ساخت دستگاهی کاربردی در صنایع هواپیمایی و راهآهن/ بررسی خستگی فولاد و آلومینیوم
به گزارش اراده نیوز به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هادی شکربیگی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح گفت: تاکنون دستگاههای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است که از پیشرفتهترین نوع آنها میتوان به دستگاههای آزمون خستگی هیدرولیکی اشاره کرد.
لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5311