13

محققان دانشگاه کاشان موفق به حل مشکل باتری‌های قلب شدند

  • کد خبر : 5365
  • 14 بهمن 1399 - 9:03
محققان دانشگاه کاشان موفق به حل مشکل باتری‌های قلب شدند
محققان دانشگاه کاشان موفق شدند با توسعه نانوژنراتور پیزوالکتریک انرژی مکانیکی حرکات قلب را به انرژی الکتریکی مورد نیاز ضربان‌ساز قلب تبدیل کنند.
به گزارش اراده نیوز ، ضربان سازهای قلب دستگاه‌هایی هستند که با انتقال سیگنال‌های الکتریکی به درمان نارسایی قلب کمک می‌کنند، اما متاسفانه طول عمر باتری ضربان سازها بین ۵ تا ۱۰ سال است و جایگزینی باتری نیاز به عمل مجدد قلب دارد. عمل مجدد قلب هزینه‌‌های بالایی را به بیمار تحمیل می کند و برای بیماران کهنسال بسیار خطرناک می باشد. بنابراین حذف باتری از این دستگاه‌ها و دسترسی به منبع انرژی الکتریکی دائمی مشکلات زیادی از بیماران قلبی مرتفع می‌کند.

اخیراً دکترمحمدمهدی ابوالحسنی عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان و محقق موسسه تحقیقاتی ماکس پلانک آلمان و دکتر سارا عظیمی دانشجوی دکترای مهندسی شیمی دانشگاه کاشان با همکاری دکتر اللهیار گلابچی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان موفق شدند با توسعه نانوژنراتور پیزوالکتریک انرژی مکانیکی حرکات قلب را به انرژی الکتریکی مورد نیاز ضربان‌ساز قلب تبدیل کنند.
این گروه موفق شدند با ذخیره نمودن انرژی الکتریکی تولید شده از حرکات قلب سگ به عنوان حیوان مدل در خازن، ضربان ساز قلب را بدون باتری روشن نمایند. یافته های حاصل از این تحقیق برای طراحی ضربان ساز قلب بدون باتری مفید خواهد بود و نیاز به جراحی های مکرر برای جایگزینی باتری از میان برداشته خواهد شد.
گفتنی است نتایج این تحقیق در مجله Nano Energy با ضریب تأثیر ۱۶/۶ منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5365

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.